23948sdkhjf

Slut med diesel-trækkere i CTA

Syv elektriske trækkere til i forvejen grøn tysk containerterminal.

Elektrificeringen af HHLA’s Container Terminal Altenwerder (CTA) går ind i sin sidste runde. Fremover vil de trækkende enheder, der er indsat på turene mellem bloklager og containerterminal eller det tomme depot, blive drevet af batteristrøm.

For yderligere at reducere CO2-udledningen hos CTA er der bestilt syv nye batteridrevne trækkere, som skal erstatte det tidligere brugte udstyr, der kører på diesel. Denne terminalproces vil derfor ikke udsende CO2, nitrogenoxid eller partikler i fremtiden. I løbet af sin forventede livscyklus vil det nye elektrificerede udstyr spare næsten 3.000 tons CO2 sammenlignet med dieselmaskinerne, lyder det fra CTA, der allerede blev klimaneutral tilbage i 2019.

- Vi har testet en batteridrevet trækkerenhed i drift hos CTA siden 2021. Køretøjet har vist sig at være succesfuldt i test udført i almindelig drift, lyder det fra Finja Below fra CTA Terminal Development. Som et resultat af de positive erfaringer blev der bestilt syv ekstra traktorenheder, og en tilsvarende ladeinfrastruktur er i øjeblikket ved at blive etableret.

Trækkerenhederne supplerer såvel containerportalkranerne som de skinnemonterede portalkraner i bloklagerområdet og i jernbaneterminalen, som allerede er drevet af grøn strøm. De automatiske guidede køretøjer (AGV'er), som overtager transporten mellem skibene og containerværftet, vil være fuldstændig ombygget til batteristrøm i 2023.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125