Nyt Folketing bør styrke de blå ”motorveje”
Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant. Det mener Danske Havne.
- Godstransport med skib udleder seks gange mindre CO2 end godstransport med lastbil. Det tal taler jo for sig selv. Vi kender også alle til trængslen på motor- og landeveje, for privatbilister kæmper om pladsen med store lastvogne. Bedre og mere prioriterede vandveje i søfartsnationen Danmark vil hjælpe på både klima og trængsel, så vi har et håb om, at et nyt folketing efter valget vil prioritere både vandvejene og havnene højere.
Sådan siger brancheorganisationen Danske Havnes bestyrelsesformand Carsten Aa, der til daglig er direktør for Odense Havn, og Tine Kirk, direktør for Danske Havne, i anledning af det kommende valg til folketinget 1. november.
Det fremgår af en pressemeddelelselse fra Danske Havne.
- Danske Havne er en mindre brancheorganisation. Men vores medlemmer, de danske erhvervshavne, løfter en national vigtig opgave. Uden havne ingen morgenmad, ingen byggematerialer, ingen smartphones, it-komponenter, træ, sten og grus. Og vores eksport af kød, landbrugsprodukter og medicin ville være ilde stedt. Oven i spiller danske havne en nøglerolle i dén grønne omstilling, som politikerne har sat turbo på de seneste tre år. Ikke mindst da i år med haste-udbygningen af havvindmølleparker i Nordsøen og Østersøen og anlæggelse af energiøer, siger Carsten Aa og Tine Kirk.
Jobmotor for hele Danmark
De peger på, at havnene er store erhvervs- og energihubs og samler titusindvis af arbejdspladser, både lokalt, hvor de ligger, og nationalt.
Derfor efterlyser Danske Havne en national havnestrategi, der skal prioritere havne og vandveje og sikre, at havnene kan drive deres virksomhed som erhvervshavne og sikre og øge beskæftigelsen både lokalt og nationalt.
De danske havne er en del af Det Blå Danmark, der foruden havnene omfatter rederier, maritime virksomheder og havne- og shippingvirksomheder. Til sammen omsætter branchen for omkring 400 milliarder kroner o gbeskæftiger ca. 100.000 danskere. Alene beskæftigelsesperspektiverne i den øgede udbygning af havvindsprojekter og de energi-muligheder, der er tilknyttet som eksempelvis Power-to-X-teknologi, der omdanner den grønne vind fra vandet til klimavenlige brændsler, der kan bruges i den tunge industri, skibe og lastbiler, er svimlende. /Smir