23948sdkhjf

Nye skrappe krav til transport med lommevogne

Jernbanevirksomheden skal nu følge, dokumentere og teste en række sikkerhedsprocedurer.

Storebæltsulykken i 2019 har skærpet opmærksomheden på sikkerheden, når lastbilernes sættevogne bliver transporteret som gods på lommevogne.

Derfor er en ny bekendtgørelse netop trådt i kraft 1. oktober, som afløser de nuværende påbud om supplerende sikkerhedsforanstaltninger for godstransport med lommevogne på de danske jernbaner.

De nye regler, der blev sendt i høring 8. august, betyder blandt andet, at lommevognenes skamler skal have en låsekraft på minimum 85 Kilonewton, og at jernbanevirksomheden skal følge, dokumentere og teste en række sikkerhedsprocedurer, når sættevognene bliver lastet på lommevognene.

Hvis godstoget skal krydse Storebælt, skal sættevognene desuden have en bruttovægt på mindst 14 ton eller have monteret en supplerende fastgørelsesmetode til låseskamlen. Alternativt skal jernbanevirksomheden have indarbejdet en supplerende kontrol af, at låseskamlen virker, som den skal.

Vicedirektør i Trafikstyrelsen Christian Vesterager udtaler:

- Storebæltsulykken har tydeliggjort, at der er behov for at øge sikkerheden med lommevogne. Derfor er jeg meget tilfreds med, at vi nu får de skrappeste krav i Europa, når det handler om at benytte lommevogne til godstransport. Vi har i Trafikstyrelsen arbejdet for fælles europæiske krav til sikkerheden, når sættevogne bliver transporteret på lommevogne, men det har der desværre ikke været mulighed for at nå til enighed om i Europa, siger han.

Trafikstyrelsen har i den seneste tid ansat flere medarbejdere, der blandt andet skal føre et øget tilsyn med sikkerheden, når det handler om godstransport på lommevogne.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125