Skyhøje driftsomkostninger bremser faldende fragtrater
Eksperter i nyt inflationsudvalg skal afdække årsagerne til den aktuelt høje inflation og hvilke udfordringer, det fører med sig. Danske Speditører vil gerne bidrage med baggrundsmateriale til udvalget.
Ruslands invasion af Ukraine har ført stigende priser med sig. Særligt energi og fødevarer har trukket inflationen op på det højeste niveau i næsten 40 år. Derfor har regeringen netop nedsat et inflationsudvalg med eksperter, som skal undersøge, hvor stor en del af inflationen i Danmark der skyldes udefrakommende faktorer, og hvor stor en del, der skyldes det indenlandske kapacitetspres.
Ifølge Danske Speditører har finansminister Nicolai Wammen store forventninger til ekspertudvalget.
»Lige nu oplever vi de højeste prisstigninger i 40 år. Det er noget, som alle danskere mærker i hverdagen. Vi har allerede lavet en række aftaler, som giver en hjælpende hånd til danskerne, og vi er klar til at se på mere hjælp«, siger finansministeren og fortsætter: »Med de fire medlemmer af inflationsudvalget får regeringen et nyt perspektiv på inflationen og kan søge råd og vejledning fra nogle af landets fremmeste eksperter, udtaler finansministeren.
Tilfredse speditører
Hos Danske Speditører er administrerende direktør Martin Aabak tilfreds med regeringens initiativ.
- Vi har gennem de seneste par år set, hvordan kapacitetsmangelen har presset transportomkostningerne i vejret. Lige nu er fragtmarkedet tilsyneladende ved at normalisere sig, og de faldende mængder skyldes både, at mange lagre er fyldt op, men tilbagemeldingerne, vi får, er også, at efterspørgslen efter varer og halvfabrikata på flere områder er faldende, siger Martin Aabak.
Selvom fragtmarkedet opgjort i volumen er faldende, så er det ifølge speditør-direktøren ikke ensbetydende med, at fragtpriserne lige nu og her falder.
- Kombinationen af de skyhøje omkostninger, som er konsekvensen af EU’s vejpakke, og store udgifter til diesel og andre drivmidler betyder, at vi ikke nu-og-her kommer til at se faldende fragtrater. Vi vil meget gerne bidrage til en kvalificeret analyse af, hvilke faktorer der spiller ind på fragtraterne. Er det driftsomkostninger, er det chaufførmangel eller er det et teknisk kompliceret og administrativ belastende regelsæt fra EU, som betyder mest?, slutter Martin Aabak.
Ekspertudvalget skal afslutte sit arbejde med afrapportering til regeringen inden udgangen af 2022. /Smir