23948sdkhjf

Mere bæredygtige broer og tunneller på vej

Vejdirektoratet indfører nye, strengere krav til nybyggeri af infrastruktur.

Vejdirektoratet vil fra 2023 indføre nye, strengere regler for, hvordan bygværker af beton som for eksempel broer og tunneler skal bygges. Det vil nedbringe CO2-udledningen på en lang række bygværker med helt op til 60 procent, lyder det fra direktoratet.

Det nye projekteringsgrundlag betyder, at entreprenører og leverandører, som byder på projekter for styrelsen og staten i øvrigt, skal leve op til en række nye krav. Det er krav om for eksempel at designoptimere konstruktionerne, skrue op for brugen af mindre CO2-belastende materialer og anvendelse af genbrugsmaterialer, hvor det giver bedst mening i CO2-regnskabet.

Gevinsten for klimaet vil være betydelig, og når de nye krav er fuldt implementeret, vil et nyt byggeprojekt - sammenlignet med et tilsvarende byggeprojekt fra 1990 - udlede op til 60 procent mindre CO2, siger afdelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet:

- I Vejdirektoratet vil vi gerne vise vejen, når det gælder fokus på bæredygtighed i anlægsbranchen og indsatsen for at bidrage til at nedbringe udledningen af CO2, når vi bygger eksempelvis broer og tunneler. Lige nu opererer vi med en CO2-besparelse på 60 procent, men der er stadig knapper, vi kan skrue på, og vores mål er derfor, at vi skal helt op på 70 procent. Vi tror på, at der er nye metoder og teknologier med et enormt potentiale på vej. Det er en udvikling, vi følger meget tæt, siger hun.

Krav ruller ud nu

Det nye projekteringsgrundlag rulles allerede nu ud i forbindelse med Vejdirektoratets store infrastrukturprojekter som for eksempel udvidelsen af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens forlængelse og udvidelsen af E45, som alle er en del af ”Infrastrukturplan 2035”.

Lene Højris Jensen:

- De nye krav bliver en del af udbuds- og projekteringsgrundlagene, og i Vejdirektoratet vil vi sikre, at der bliver projekteret efter vejreglerne. Fremtidens broer og tunneler kommer vi ikke uden om, når vi skal binde Danmark endnu bedre sammen, men de skal bygges, så de slider mindst muligt på miljø og klima. Og man behøver ikke være nervøs for, at de er mere skrøbelige, når vi bruger mindre beton. Bygværkerne skal nemlig fortsat leve op til kravene til bæreevne, holdbarhed og levetid, og de bliver bygget efter de europæiske Eurocodes-standarder for styrkeberegning af bygværker, siger hun.

Eurocodes er de europæiske normer for dimensionering og opførelse af bygværker. Alle Vejdirektoratets bygværker lever i dag op til Eurocodes-standarderne, så man kan være helt sikker på, at de opfylder alle krav i forhold til fællesstandarder og sikkerhedskrav.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11