Dansk Retursystem sprang på el-lastbilen
Store el-lastvogne er stadig så sjældne på danske veje, at leveringen kan tiltrække en borgmester til overrækkelsen af nøglerne.
Det var tilfældet, da Dansk Retursystem – der indsamler og genbruger tomme aluminiumsdåser og plast- og glasflasker, tirsdag modtog de to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes på det danske marked.
Høje Taastrups borgmester, Michael Ziegler, stod for nøgleoverdragelsen til to af Dansk Retursystems chauffører, som bliver dem, der til hverdag skal køre de to lastbiler i københavnsområdet.
Det sparer både CO2 og nye råstoffer, når flasker og dåser med pant genanvendes til nye drikkevareemballager, og nu udledes der også mindre CO2 ved indsamlingen af pant, når Dansk Retursystem skifter to dieselbiler ud med el-lastbiler.
Skal køre i København og omegn
De to første serieproducerede el-lastbiler fra Mercedes-Benz, eActros 300, kommer fremover til at køre i københavnsområdet, hvor de henter flasker og dåser med pant fra butikker og restauranter.
Herfra kører de til Dansk Retursystems fabrik i Høje Taastrup, hvor flasker og dåser sorteres, og materialerne sendes til genanvendelse.
Årligt giver de to nye el-biler en forventet besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, der tidligere kørte ruten, og det er første skridt mod et ambitiøst CO2-mål. Dansk Retursystem arbejder målrettet på at reducere klimabelastningen fra egne aktiviteter, så den samlede CO2-gevinst ved pantsystemet kan blive endnu større. De seneste syv år har Dansk Retursystem i sin drift sparet 40% CO2 pr. emballage, men målet er at være helt CO2-neutral i 2030.
Citat fra Dansk Retursystems:
- Klima og miljø er vigtige parametre for pantsystemet, og vi har en ambition om at være helt CO2-neutral i 2030 - og det gælder hele værdikæden fra forbrugeren slipper dåsen i pantautomaten, til den ligger klar til omsmeltning hos oparbejderen. Alle led skal med. Landevejstransporten er den helt store udfordring i forhold til CO2, og med de to el-lastbiler, vi i dag tager i brug, tager vi endnu et skridt i den retning, sagde adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem i sin tale ved begivenheden.
- Vi er stolte over at tage hul på el-lastbilkapitlet sammen med Mercedes og være de første i Danmark til at få de to første serieproducerede el-lastbiler. Vi håber, at det kan brede sig til mere i årene fremover og at udviklingen gør det muligt at vælge flere grønne løsninger. Samtidig er vi glade for at bo i en fantastisk transportkommune som Høje-Taastrup og være med til at gøre vores gode omgivelser her lidt grønnere.
Borgmesteren
Høje Taastrup Kommunes konservative borgmester Michael Ziegler, sagde i sin tale:
- Dansk Retursystem viser vejen og jeg bliver altid begejstret, når gode virksomheder i Høje-Taastrup Kommune tager positive klimainitiativer. Jeg er faktisk stolt af, at vores erhvervsliv i kommunen tager mange og store initiativer på klimadagsordenen. Initiativer som kan være med til at påvirke, inspirere og flytte andre. Det er i hvert fald mit håb, at Dansk Retursystem med dette initiativ kan medvirke til, at der kommer flere og flere el-lastbiler her i området blandt jeres naboer.
I dag skal jeg overdrage nøglerne til jeres nye lastbiler, som kører på el. Men det er ikke bare en nøgle til en lastbil. Det er faktisk en nøgle til fremtiden. Så når vi åbner døren på lastbilen, så åbner vi faktisk også døren til fremtiden. En mere grøn og bæredygtig fremtid.”
Chaufføren
Citat fra chauffør hos Dansk Retursystem Jan Lind, som er en af de chauffører, der skal køre el-lastbilen:
- Så snart jeg hørte, at der var el-lastbiler på vej, meldte jeg mig straks til at køre dem. Det er vigtigt for mig, at vi behandler natur og miljø så godt vi kan, og det er el-bilerne med til. Det er også superfedt at køre den. Jeg slipper for motorstøj, og så er den en drøm at køre i. Der er meget teknik og sikkerhedsudstyr, som hjælper i trafikken. Jeg ser frem til at køre i den i hverdagen og betjene vores kunder med et miljørigtigt værktøj.
Fakta om bilerne fra Mercedes-Benz:
Mercedes-Benz eActros 300
Serieproduceret eTrucks udviklet fra bunden til eldrift. Rækkevidden er angivet til cirka 300 kilometer – afhængigt af vejr, trafikforhold og kørselsmønster.
Samme nyttelast som diesel på grund af øget tilladt totalvægt for 0-emissions lastbiler
20 – 80 pct. opladning med 160 kW på lidt over en time
Opbygget af Brdr. Plagborg A/S med kasse og BÄR lift.Spækket med sikkerhed, bl.a. højresvingsradar, aktiv nødbremse med fodgængergenkendelse og MirrorCam
Optimal chauffør komfort med bedre acceleration, opvarmet kabine, mindre rystelser og støj
85 procent mindre CO2 belastning i hele bilens vugge-til-grav forløb over 8 år ved kørsel med grøn strøm.
Fakta om Dansk Retursystem:
Hver dag pantes 5,2 mio. flasker og dåser i Danmark – det svarer til, at stort set alle danskere hver dag panter en flaske eller dåse. Dansk Retursystem sørger for, at de pantede flasker og dåser bliver genanvendt til nye drikke- og fødevareemballager. Det sparer på jordens ressourcer, og det sparer klimaet for 210.000 tons CO2 årligt. Det danske pantsystem er et af verdens mest effektive pantsystemer og drives non-profit.