23948sdkhjf

Dachser tænder brintlastbilerne i 2023

Logistikkoncernen forventer at sætte to brintdrevne lastbiler i drift fra næste år.

Den tyske logistikkoncern Dachsers planer skrider støt frem med praktiske tests af emissionsfri drivteknologier til lastbiler. Virksomheden planlægger at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint, såkaldte FCEV-lastbiler (Fuel-Cell Electric Vehicle), i drift i Tyskland i 2023.

Ifølge planen vil Dachser tage en Hyundai Xcient-brændselscellelastbil i brug i Magdeburg i begyndelsen af 2023. Køretøjet, der har en tilladt totalvægt på 27 tons og 18 pallepladser, byder på en rækkevidde på op til 400 kilometer, hvilket betyder, at det kan bruges i toholdsdrift. Lastbilen køres af professionelle chauffører, der afslutter deres uddannelse hos Dachser i år. Mens FCEV-lastbilen testes til regional distribution i Magdeburg-området om dagen, kører den om natten i fast rutekørsel til Dachsers afdeling i Berlin-Schönefeld. Til natkørsel udstyres nulemissionskøretøjet med en dobbeltakslet anhænger med veksellad. Når køretøjet bliver leveret, vil der være etableret anlæg, hvor lastbilen kan tanke op med brint, i nærheden af de to Dachser-afdelinger i Magdeburg og Berlin.

Dachsers kontraktpartner på projekter er H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Salgsselskabet er en del af H2 Green Power & Logistics GmbH, der præsenterede logistikløsninger baseret på brintdrevne erhvervskøretøjer i form af FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sit roadshow til 11 tyske byer i slutningen af 2021.

Emissionsfri i Hamborg

Fra midten af 2023 vil Dachser indsætte en FCEV-lastbil af typen Bluepower 1938 fra firmaet Enginius i Bremen – et datterselskab af Faun Group – til leveringer i centrum af Hamborg. Lastbilen vil bidrage til Dachser-konceptet Emission-Free Delivery, hvis mål er nul lokale emissioner, og som efter planen skal lanceres i Hamborg allerede i efteråret 2022. Bluepower 1938 har en tilladt totalvægt på 19 tons og kan transportere op til 18 paller gods i sin bokstrailer. Dens anslåede rækkevidde på 250 kilometer plus reserve er ideel til levering i centrum af byer og tilbyder også meget højt potentiale for regenerering af energi, lyder det fra Dachser.

- Som led i et studie udført i samarbejde med Kempten University of Applied Sciences har vi allerede konstateret, at der er stort potentiale for brintlastbiler i Dachsers europæiske stykgodsnetværk, fortæller Stefan Hohm, udviklingsdirektør hos Dachser.

- Vi ser frem til at tage de første brintdrevne lastbiler i brug i Dachsers netværk, da det vil give os mulighed for at samle værdifuld praktisk erfaring med dem.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188