Dachser tænder brintlastbilerne i 2023
Den tyske logistikkoncern Dachsers planer skrider støt frem med praktiske tests af emissionsfri drivteknologier til lastbiler. Virksomheden planlægger at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint, såkaldte FCEV-lastbiler (Fuel-Cell Electric Vehicle), i drift i Tyskland i 2023.
Ifølge planen vil Dachser tage en Hyundai Xcient-brændselscellelastbil i brug i Magdeburg i begyndelsen af 2023. Køretøjet, der har en tilladt totalvægt på 27 tons og 18 pallepladser, byder på en rækkevidde på op til 400 kilometer, hvilket betyder, at det kan bruges i toholdsdrift. Lastbilen køres af professionelle chauffører, der afslutter deres uddannelse hos Dachser i år. Mens FCEV-lastbilen testes til regional distribution i Magdeburg-området om dagen, kører den om natten i fast rutekørsel til Dachsers afdeling i Berlin-Schönefeld. Til natkørsel udstyres nulemissionskøretøjet med en dobbeltakslet anhænger med veksellad. Når køretøjet bliver leveret, vil der være etableret anlæg, hvor lastbilen kan tanke op med brint, i nærheden af de to Dachser-afdelinger i Magdeburg og Berlin.
Dachsers kontraktpartner på projekter er H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Salgsselskabet er en del af H2 Green Power & Logistics GmbH, der præsenterede logistikløsninger baseret på brintdrevne erhvervskøretøjer i form af FCEV-lastbilen Hyundai Xcient på sit roadshow til 11 tyske byer i slutningen af 2021.
Emissionsfri i Hamborg
Fra midten af 2023 vil Dachser indsætte en FCEV-lastbil af typen Bluepower 1938 fra firmaet Enginius i Bremen – et datterselskab af Faun Group – til leveringer i centrum af Hamborg. Lastbilen vil bidrage til Dachser-konceptet Emission-Free Delivery, hvis mål er nul lokale emissioner, og som efter planen skal lanceres i Hamborg allerede i efteråret 2022. Bluepower 1938 har en tilladt totalvægt på 19 tons og kan transportere op til 18 paller gods i sin bokstrailer. Dens anslåede rækkevidde på 250 kilometer plus reserve er ideel til levering i centrum af byer og tilbyder også meget højt potentiale for regenerering af energi, lyder det fra Dachser.
- Som led i et studie udført i samarbejde med Kempten University of Applied Sciences har vi allerede konstateret, at der er stort potentiale for brintlastbiler i Dachsers europæiske stykgodsnetværk, fortæller Stefan Hohm, udviklingsdirektør hos Dachser.
- Vi ser frem til at tage de første brintdrevne lastbiler i brug i Dachsers netværk, da det vil give os mulighed for at samle værdifuld praktisk erfaring med dem.
/anga.