Ystad Havn indvier nye færgelejer
Ystad Hamn kunne mandag officielt indvie to nye færgepladser, der øger kapaciteten på den sydsvenske færgehavn betydeligt.
Det var Ystads borgmester Paula Nilsson (M) og Carl Johan Sonesson (M), formand for Region Skåne, som hver især kørte en slæbebådsfører i land fra Polferries' Ro-Pax-skib M/S Mazovia foran omkring 100 gæster, hovedsageligt politikere og repræsentanter fra det lokale erhvervsliv.
- Ystad Havn er allerede en af Sveriges største færgehavne. Med denne udvidelse har vi fremtidssikret den. Nu vil færgerne, der forbinder Sverige med Bornholm, Tyskland og Polen, kunne sejle endnu mere fleksibelt. Vi kan håndtere større mængder gods og dermed fortsat bidrage til den bæredygtige omstilling, idet vi gør det muligt at omdirigere gods, der ellers ville være gået ad landevej, til søtransport. Og vi kan rumme de større passagerfærger, som flere og flere rederier vælger at investere i, siger Björn Boström, administrerende direktør i Ystad Havn.
For at understrege dette ankom Viking Lines M/S Viking Cinderella, som var sejlet til Ystad fra Stockholm, midt under åbningsceremonien, hvilket gav dagen en ekstra festlig stemning.
Indvielsestalerne fremhævede havnens betydning for Ystad Kommune, men også i et bredere perspektiv.
- Ved at udvide havnen har vi sikret Ystads fremtid som et knudepunkt i Østersøen med stigende betydning, vores fremtidige jobmuligheder og dermed også vores fremtidige skatteindtægter. Ved at skabe denne mulighed for at imødekomme de voksende strømme af varer og turister kan vi bringe Sverige lidt tættere på kontinentet, sagde Paula Nilsson (M), borgmester i Ystad, i sin tale.
En anden taler var Carl Johan Sonesson (M), formand for regionsrådet i Region Skåne.
- De fleste af os, der passerer Ystad Havn, tænker aldrig over, at det faktisk er Sveriges næststørste havn, når det gælder personbiler, Sveriges tredjestørste færgehavn og Sveriges femtestørste for godstrafik via lastbiler og trailere. Den er af største betydning, ikke kun for Ystad, men for hele Skåne og faktisk for hele Sverige. Det meste af det gods, der passerer gennem Ystad Havn, går videre til andre destinationer i Skåne og resten af Sverige, helt op til Stockholm, sagde han.