Transportministeren vil droppe britisk inkassator
Udenlandske lastvogne har i årevis kørt fra danske p-afgifter uden at betale. Derfor voksede bjerget af ubetalte p-afgifter til sådanne højder, at Transportministeriet/Færdselsstyrelsen for få år siden indgik aftale med det britiske Euro Parking Collection (EPC). Men firmaet har kun haft held med at inddrive 12 procent af Statens udeståender. Det er især østeuropæiske vognmænd, der er svære at få til at betale de p-afgifter, som de skylder.
Det skriver DTL-Magasinet Danske Vognmænd, der har forelagt transportminister Trine Bramsen (S) problemet med den voksende p-gæld, som Danmark har til gode hos vognmænd i lande som Polen, Bulgarien og Rumænien.
Det store udestående får nu transportminister Trine Bramsen til at droppe samarbejdet med EPC, og hun vil nu overveje mere drastiske tiltag – herunder ”klampning”, hvor lastvogne mekanisk forhindres i at køre indtil p-afgiften er betalt.
Det har ministeren oplyst til DTL-Magasinet Danske Vognmænd – der i en række artikler har dokumenteret problemets omfang - i et skriftligt svar.
Brancheforeningen DTL – Danske Vognmænd hilser udmeldingen fra Trine Bramsen velkommen.
Her siger adm. direktør Erik Østergaard, at det er godt nyt, at transportministeren vil tage andre midler i brug.
- Det er godt nyt, at ministeren nu indikerer, at hun er klar til at tage et opgør med den situation, hvor danske vognmænd og chauffører igennem flere år har været til grin for egne penge, siger Erik Østergaard, der mener at klampning er den eneste effektive løsning. /Smir