Online-dagligvarebutik skærper kampen om kunderne
Danskerne har for alvor taget online-dagligvarer til sig og de mange distributionsbiler, der leverer alt fra mælk og mel til Mars-barer til dørtrinet, har mere travlt end nogen sinde. Med en ny strategi tager Nemlig.com endnu et skridt mod målet om at blive danskernes foretrukne supermarked. Priserne skal ned, og servicen skal øges. Det er Nemlig.coms opskrift på at vinde danskernes gunst i et presset dagligvaremarked.
Danmarks største onlinesupermarked vil med en række initiativer gennemføre en massiv investering i at få endnu flere danskere til at handle dagligvarer på nettet. Kunderne hos nemlig.com kan fra i dag d. 18. august se frem til endnu billigere basisvarer, når mere end 1.800 af de mest solgte dagligvarer bliver prismatchet op mod en af landets absolut billigste fysiske dagligvarebutikker, Rema 1000.
Udover at basisvarerne bliver billigere end i dag, hvor de prismatches mod Netto, vil nemlig.com tilføje yderligere 400 varer over de kommende måneder. Det betyder, at der indenfor kort tid vil være mere end 2.200 varer at finde på Nemlig.com, som vil være lige så billige som i Rema 1000.
Nyt tilbudskoncept
Samtidig introducerer nemlig.com et helt nyt tilbudskoncept, hvor de mange hundrede gode tilbud hver uge suppleres med fem tilbud, der vil være Danmarks billigste. Der er tale om en massiv investering i priskrigen, og den kommer som et svar på, at pris er blevet endnu vigtigere for danskerne, når de handler dagligvarer.
Stefan Plenge, adm. direktør i nemlig.com, ser de nye initiativer som et markant offensivt træk, og han ser frem til at tilbyde kunderne nogle af landets skarpeste priser:
- Pris har alle dage været en vigtig faktor i dansk dagligvarehandel, og den er nu blevet endnu vigtigere grundet den høje inflation, der på kort tid har fået priserne til at stige meget kraftigt. Det må ikke være dyrere at købe sine dagligvarer på nemlig.com end i de billigste fysiske supermarkeder, og derfor prismatcher vi fremover 2.200 af de mest solgte dagligvarer mod Rema 1000, siger Stefan Plenge.
Den store investering i pris vil blive finansieret ved at tilrettelægge arbejdsgangene bedre i varehusene og på hovedkontoret:
- Til oktober åbner vi et spritnyt varehus i Aarhus, der er indrettet efter alle kunstens regler. At bygge det varehus har lært os endnu mere om, hvordan vi optimerer logistikken bedst muligt, og det er denne viden, vi nu vil bruge til at indrette vores nuværende varehus i Brøndby markant bedre, siger Stefan Plenge, der forklarer, at det også er blevet væsentlig dyrere at drive et onlinevarehus som følge af den høje inflation:
- Vi har gennemgået alle processer på hovedkontoret for at gøre os mere effektive i vores dagligdag, hvilket har afstedkommet, at vi i dag desværre har måtte tage afsked med 20 medarbejdere. Det har været en rigtig svær beslutning at skulle sige farvel til dygtige og passionerede kollegaer, men det er en nødvendighed for, at vi fortsat kan være en konkurrencedygtig virksomhed i dette meget specielle marked, hvor omkostningsniveauet er steget markant og efterspørgslen på konkurrencedygtige varepriser aldrig har været større, siger Stefan Plenge.
Positive udsigter
Selvom konkurrencen på dagligvaremarkedet er hård, ser Danmarks største onlinesupermarked meget positivt på fremtiden.
- Vi er i dag markant større end før corona ramte Danmark, og danskerne har i den grad taget online dagligvarer til sig. Vi ser derfor ind i en fremtid, hvor vi tror på, at hovedparten af danskerne vil købe deres dagligvarer online, hvorfor vi om kort tid åbner vores nye varehus ved Aarhus. Varehuset vil gøre servicen for kunderne i Vestdanmark endnu bedre med mange flere leveringstider samt mulighed for bestilling og levering samme dag, hvilket, vi tror, vil få endnu flere danskere til at købe deres dagligvarer hos nemlig.com, siger Stefan Plenge. /Smir