23948sdkhjf

Færre fartsyndere på de danske motorveje

Høje brændstofpriser har tilsyneladende været katalysator for ny trafiktendens.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi fik sig en overraskelse, da de tidligere på året foretog en fartkontrol af 4.400 bilister på Vestmotorvejen ved Sorø på Sjælland. Kun 14 af bilisterne blev taget i at køre for stærkt, og ikke én af dem trykkede hårdt nok på speederen til at få et klip i kørekortet eller en betinget frakendelse af kørekortet.

Ifølge nye beregninger fra Vejdirektoratet er episoden ikke enestående, men udtryk for en generel tendens, hvor stadigt færre danskere overskrider hastighedsgrænserne.

Projektleder Niels Moltved, Vejdirektoratet, siger:

- De stigende priser på brændstof har efter alt at dømme ikke blot fået danskerne til at lette foden fra speederen og køre langsommere for at spare lidt på udgifterne til benzin og diesel. Det har øjensynligt også fået dem til at holde bedre øje med fartskiltene langs motorvejen.

På motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t er antallet af trafikanter, der kører hurtigere end tilladt, faldet med 26,2 procent, hvis man sammenligner juli måned i år med samme måned året før. For juni måned er der tale om et fald på 28,9 procent. Tendensen er den samme i marts, april og maj. Det faldende antal fartoverskridelser er registreret i perioder uden trængsel, og der er også tale om et betydeligt fald, hvis man sammenligner med tiden før corona i 2019.

Når flere danskere kører lovligt, er det helt i tråd med Vejdirektoratets beregninger for gennemsnitshastigheden på motorveje, der viser, at danskerne er begyndt at sænke farten.

På motorveje med en hastighedsgrænse på 110 km/t er fartsynderne også på retræte. Her kørte 57,2 procent for stærkt i juli 2021, mens det tal nu er nede på 52,4 procent. Ser man på kurverne for begge typer motorveje, er det tydeligt, at kurverne bøjer af omkring februar og marts i år.

Mange gevinster

Der er masser af penge at spare ved at lette foden fra speederen – især på motorvejene. Hvis man reducerer hastigheden med 5 km/t, så sparer man 5,8 procent brændstof ved hastigheder over 100 km/t, mens gevinsten er på 10,3 procent brændstof, hvis man kører 10 km/t langsommere.

Samtidig er det til gavn for både miljøet og klimaet, når der bliver brugt mindre brændstof i biler, lastbiler, motorcykler og andre køretøjer.

- Danskerne har i den grad fået øjnene op for at køre mere økonomisk og spare på brændstoffet. Det er ikke kun til gavn for den enkelte, men også for samfundet som helhed. Og så må man ikke glemme, at politiet jo udskriver fartbøder af en grund, for det er farligt at køre med høj fart. Så alt i alt er det også godt for trafiksikkerheden, når flere danskere retter sig efter færdselsloven, siger Niels Moltved.

Hastighedsskilte og brændstofpriser er ikke det eneste, der har betydning for hastigheden på motorvejene. Det samme gælder for trængsel, vejrlig, omfanget af dagslys og bilisternes økonomiske formåen. En del af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på samme tidspunkt af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096