Kombitransporter kæmper med flaskehalse
Godsbane-selskabet Hupac melder om en sund vækst i efterspørgslen på kombinerede transportløsninger. Men selskabet har kun kunnet øge sin godsomsætning med én procent, fordi flaskehalse på infrastrukturen bremser væksten for Hupac intermodale services.
Det er især anlægsarbejder i Tyskland, der har skabt problemer i månederne april og juni.
Hupac skriver i en pressemeddelelse, at det er hovedårsagen til, at selskabet ikke har nået sine egne vækstmål i første halvår.
I første halvår af 2022 opnåede trafikken på Hupacs netværk et volumen på 575.000 vejtransporter, en lille stigning på 1 procent i forhold til året før.
Efter en livlig udvikling i første kvartal med månedlige vækstrater på høje enkeltcifrede, faldt trafikken i månederne april og juni. Dette skyldtes rutelukninger og kapacitetsbegrænsninger forårsaget af den intensive byggeaktivitet på Rhin-Alpine korridoren.
Segmentet af transalpine trafik gennem Schweiz var særligt berørt.
- I den nord-sydlige korridor var vi ikke i stand til at nå vores opstillede vækstmål, forklarer Michail Stahlhut, CEO for Hupac Group.
- På den anden side udviklede trafikken i de nordøstlige og sydøstlige korridorer sig positivt. Trafikken i Spanien forblev under forventningerne på grund af kapacitetsflaskehalse.
Til vands
Situationen inden for søtransport beskrives af Hupac som fortsat anspændt. Det skaber følgeeffekter i hele det kombinerede transportnetværk - inklusive havne, indenlandske terminaler og indenlandske vandveje.
Derudover er der den dårlige ydeevne af det tyske jernbanenet. På trods af en stigning på 3 pct. i forhold til det foregående år, har datterselskabet ERS Railways endnu ikke været i stand til at nå på de volumener, som selskabet havde før corona-pandemien ramte Europa.
Investerer i robusthed
Hupac imødegår den igangværende vanskelige situation i jernbanenettet i Tyskland med et 10-punkts "Contingency & Resilience"-program, som blev præsenteret på generalforsamlingen i maj 2022.
- Vores svar på kapacitetsbegrænsningerne forårsaget af byggeaktivitet på nettet er investeringer i reserver og nødforanstaltninger, siger Michail Stahlhut.
De første tiltag er allerede gennemført. Ved årets udgang øges vognflåden markant ved køb og leje af knap 900 ekstra moduler.
En lang række af disse vogne er udstationeret som reserver ved knudepunkter i nettet til brug i tilfælde af uregelmæssigheder og bidrager dermed til stabiliteten af transportydelsen.
Hupac styrker også sin position i traktionssektoren. Ydeevnen forbedres ved at fokusere på højtydende jernbanepartnere, uddybe samarbejdet med SBB Cargo International, sikre yderligere lokoførere til at stille op på vegne af Hupac i tilfælde af nedbrud og sidst men ikke mindst gennem proaktiv information og styring.
I terminalområdet blev flaskehalsene ved Busto Arsizio-Gallarate hub overvundet gennem aktiv indsamlingsstyring af lasteenhederne. /Smir