23948sdkhjf

Tysk samarbejde om mere bæredygtig containertransport

Giganterne DHL og Hapag-Lloyd indgår aftale om brugen af avancerede biobrændstoffer under transporter.

Deutsche Post DHL Groups mægtige sø- og luftfragtsafdeling DHL Global Forwarding har indgået en aftale med containerrederiet Hapag-Lloyd om brug af avancerede biobrændstoffer. Som et indledende trin vil Hapag-Lloyd sende 18.000 TEU af DHL's volumen ved hjælp af avancerede biobrændstoffer, hvilket svarer til en reduktion på 14.000 tons Well-to-Wake CO2-emissioner.

De to virksomheder deler visionen om at dekarbonisere containerfragt og logistik. Med deres projekt demonstrerer de skalerbarheden af bæredygtige transportløsninger og relevansen af bæredygtige brændstoffer på dagens marked, lyder det i en skriftlig meddelelse fra selskaberne.

- Dekarboniseringen af tung transport er en vigtig udfordring, som hele industrien skal gentænke. Derfor er vi meget stolte over at have fundet en partner i Hapag-Lloyd, der deler de samme ambitioner om en klimaneutral verden som forankret i Paris-aftalen. Sammen ønsker vi at bane vejen for Book & Claim og indsættelse af mekanismer for at gøre det lettere for afsendere at bruge bæredygtige brændstoffer, siger Dominique von Orelli, global chef for Ocean Freight hos DHL Global Forwarding.

Avancerede biobrændstoffer er baseret på biologiske råmaterialer såsom brugt madolie og andre affaldsprodukter. Materialet bruges til at fremstille en fedtsyre-methylester (FAME), som derefter blandes med varierende mængder brændselsolie med lavt svovlindhold. Sammenlignet med standardbrændstoffer sænker dette rene biobrændstofprodukt drivhusgasemissionerne med mere end 80 procent, påstår selskaberne.

- Vi er meget glade for at have underskrevet denne kontrakt om at bruge en betydelig mængde avanceret biobrændstof med DHL, da vi begge deler værdierne og ambitionen om at beskytte vores miljø og bevæge os mod en grønnere fremtid. Biobrændstof vil spille en væsentlig rolle i de kommende år på vores vej mod at blive netto-nul på kulstof i 2045. Dette projekt vil bringe os et skridt tættere på at tilbyde vores kunder biobrændstofdrevet transport som et kommercielt produkt og dermed støtte dem i deres indsats for at reducere deres CO2-fodaftryk, siger Danny Smolders, managing director for Global Sales hos Hapag-Lloyd.

I overensstemmelse med DHL's og Hapag-Lloyds bæredygtighedsstrategi for at opnå netto-nul-emissioner i henholdsvis 2050 og 2045 er begge virksomheder forpligtet til at levere bæredygtige logistiske løsninger og adgang til bæredygtige brændstoffer, der vil understøtte dekarbonisering af industrien.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172