23948sdkhjf

- Store overskud viser, at noget er galt

Internationale transportorganisationer vil have en revision af EU’s gruppefritagelsesforordning for containerskibskonsortier.

Ti europæiske og internationale erhvervs- og brancheorganisationer, der repræsenterer ejere og speditører af gods, havneterminaloperatører og andre dele af forsyningskæden, der er afhængige af containerskibsfart, kræver nu en øjeblikkelig start på revisionen af EU's gruppefritagelsesforordning for konsortier for containerskibsfart.

Ifølge organisationerne fritager forordningen containerrederier fra mange af EU's konkurrencelovgivninger og giver dem mulighed for at udveksle kommercielt følsomme oplysninger for at styre antallet og størrelsen af skibe, der er indsat, og hyppigheden og timingen af sejladser på handelsruter rundt om i verden.

Fordele fordeles ikke retfærdigt

- Europæiske virksomheder og andre parter i forsyningskæden har lidt enorme forstyrrelser i transporten af varer ved containerskibsfart, siden forordningen sidst blev fornyet i april 2020, hvor mange sejladser er blevet aflyst eller omdirigeret til andre havne, og havne er blevet sprunget over med kort varsel. Samtidig er fragtpriserne mere end firedoblet på mange ruter og er fortsat 3 til 4 gange højere end i 2019 før pandemien, lyder det i et brev fra organisationerne til Europa-Kommissionen.

Blandt afsenderne finder man den europæiske speditørorganisation CLECAT, det internationale speditørforbund FIATA, Global Shippers Forum samt en række organisationer inden for vej- og banetransport.

- Virkningerne af nedlukninger på produktionen af varer og skift i efterspørgslen på grund af virkningerne af Covid-pandemien var bestemt betydelige. Men shippingindustriens evne til i fællesskab at håndtere disse påvirkninger og samtidig generere overskud på i alt over 186 mia. dollars i 2021 på bekostning af resten af forsyningskæden, og i sidste ende Europas forbrugere, viser, at noget er galt. Fordelene ved de undtagelser fra den generelle konkurrencelovgivning, som rederierne nyder godt af, bliver ikke fordelt retfærdigt mellem rederierne og resten af økonomien, og det er i sig selv en tvingende grund til, at gruppefritagelsen bør revideres hurtigst muligt, lyder det.

Erfaringer fra USA

I deres brev til Kommissionen peger underskriverne på afsløringerne og anbefalingerne fra undersøgelser udført i USA af Federal Maritime Commission, hvilket i maj resulterede i vedtagelsen af en ny Ocean Shipping Reform Act, der behandler mange af klagerne fra brugere og leverandører til containerrederierne.

- En revidering af forordningen vil give alle interesserede parter mulighed for at fremlægge beviser og argumenter for, hvordan Kommissionen bør handle for at sikre, at markedet for dybhavscontainerfragt fungerer på en måde, der er retfærdig og gennemsigtig for alle parter i den maritime forsyningskæde. Dette bør omfatte overvejelser om nye foranstaltninger og mekanismer og bør give tilstrækkelig tid til, at disse kan overvejes og implementeres inden udløbet af den nuværende forordning i april 2024, fremgår det.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109