CMA CGM giver rabat til franske kunder
Rederiet CMA CGM sænker sine containerrater med 10 procent - men kun til franske kunder. Det sker efter en fransk minister har opfordret rederiet til at vise nationalt samfundssind, ved at sænke fragtpriserne for rederiets franske kunder, for at holde inflationen i ro.
Det skriver finans.dk.
Ikke overraskende mener flere partier på venstrefløjen i Danmark, at Maersk bør følge det franske eksempel.
Baggrunden for CMA CGM’s rabat til franske kunder er den tiltagende inflation, der har sendt forbrugerpriserne i Frankrig og resten af verden i vejret.
Da containerrederierne som bekendt flerdoblede deres bundlinje i 2021 og kvartalsrapporterne for første kvartal 2022 tegner på, at rederiernes ratefest fortsætter, er det politiske pres på rederierne vokset.
Skurk eller syndebuk
I Danmark har der været fornyet kritik af tonnageskatteordningen, der fritager rederiernes indtjening til søs fra selskabsskat. Til gengæld betaler rederierne en fast ”registreringsafgift på skibene - uanset om der overskud eller underskud. Det er en god forretning for staten, når rederierne når rederierne taber penge - og dem har der været en del af siden Finanskrisen - men til gengæld en slet forretning, når rederierne tjener rigtigt mange penge.
I USA har præsident Joe Biden adskillige gange rettet en anklagende pegefinger mod containerrederiernes ekstremt høje indtjening, som han mener er skabt ved at udnytte overbelastningen i de globale forsyningskæder til at presse fragtraterne i vejret.
Senest i starten af juni, hvor han underskrev en lovreform, der skal gøre det lettere for de føderale myndigheder, at gribe ind over for rederierne.
Som tidligere omtalt i Transport Today/Transport Tidende, gennemførte de føderale maritime myndigheder i USA i forbindelse med forberedelserne til Ocean Shipping Reform Act 2022 - som reformen kaldes efter en næsten to år lang granskning af containerskibsfarten - at der er en sund og vital konkurrence på de oversøiske fragtruter.
Derfor har reformen da heller ikke fået nær de alvorlige konsekvenser, som retorikken fra Joe Biden og Kongressen, lagde op til oprindeligt. Reformen betyder, at rederierne kan straffes med bøder, hvis de opkræver urimelige afgifter (detention and demurarge) af fragtkunderne.
Omvendt giver reformen faktisk rederierne og terminaloperatørerne (der i vid udstrækning er ejet af de store containerrederier) ret til at pålægge fragtkunder, der ikke afhenter deres containere inden for en rimelig tid. For netop langtidsparkerede containere - fyldte og tomme - er et stort problem i USA’s havne.
Lige som USA's præsident Joe Biden har den franske finansminister Bruno Le Maire givet rederierne og de høje containerfragtrater en del af skylden for forbrugerprisernes himmelflugt.
Det har gjort så stort et indtryk på CMA CGM’s ledelse, at de har sænket fragtraterne for rederiets store franske detailkunder med 500 euro per container fra starten af august og indtil årets udgang. En rabat på omkring 10 procent.
SF og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen opfordrer ifølge finans.dk A.P. Møller - Mærsk til at følge CMA CGM’s eksempel og peger på, at de høje fragtrater ikke bare rammer danske forbrugere, men også danske erhvervsvirksomheder.
I Enhedslisten ønsker erhvervsordfører Rune Lund, at der indføres en ekstra beskatning på overnormale profitter.