23948sdkhjf

- Ny aftale er god for klima og banegods

Henning Hyllested (EL) er dog utilfreds med udsigt til ændring af dimensionsreglerne.

Den ny aftale om CO2-afgift på lastbiler fra 2025 er en god nyhed både for klima og for banegodstransporten.

Det siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der har forhandlet aftalen på sit partis vegne.

- Det har længe været et ønske fra EL at få indført disse afgifter, fordi det lægger afgifterne på kørselsforbruget og dermed på forbrug af diesel. Aftalen er godt for klimaet, da det reducerer CO2-udledningen med i alt cirka 300.000 tons CO2 (2025), henholdsvis 400.000 tons CO2 (2030), siger Henning Hyllested og fortsætter:

- Vi er dog ikke tilfredse med, at de øvrige aftalepartier (S/regeringen, RV, SF) i sidste øjeblik bøjede sig for den magtfulde lastbil-lobby og ville have ændret dimensionsreglerne for lastbiler, så de både kan blive længere og tungere med flere aksler. For uanset, at en lastbil dermed kan medtage mere gods, så vil tiltaget medføre, at der kommer mere gods på lastbiler og dermed flere lastbiler, siger Enhedslistens transportordfører.

Enhedslisten ser derfor med stor tilfredshed på, at det lykkedes at tilgodese godstransport på jernbane med et årligt beløb på 10 mio. kr. til at understøtte godsoperatørerne på de jernbanestrækninger, som endnu ikke er elektrificerede eller som endnu ikke har fået udstyret deres lokomotiver med det nye signalsystem.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11