23948sdkhjf

Volvo Trucks starter test af brint-lastbil

Svenske Volvo Trucks indleder test af brændselscelledrevet lastvogn til langfart.

Volvo Trucks har i en årrække – lige som en række af sine konkurrenter – udført forsøg med en brændselscelle-baseret drivlinje. Brændselscellen omdanner flydende brint – der tankes på særlige tankstationer – til strøm, der så driver lastvognen – uden der udledes CO2. Det eneste, der kommer ud af udstødningen, er vanddamp.

Teknologien anses af mange, som den mest realistiske fossilfrie løsning til den tunge vejgodstransport, når det gælder transporter over lange strækninger.

Volvo Trucks har allerede el-drevne lastvogne, hvor batterier oplades på samme vis, som el/batteridrevne personbiler, på markedet. Men den relativt kort rækkevidde og lange opladningstider, gør løsningen uegnet til lang strækninger.

Den brændselscelle-drevne lastvogn vil angiveligt få en rækkevidde på omkring 1.000 kilometer på en optankning brint – der kan produceres ved at omdanne fossilfri el til brint.

Kunderne kommer dog til at vente i flere år, før brændselscelle-drevne lastvogne fra Volvo Trucks er klar på markedet. Den svenske lastvognsproducent forventer tidligst, at egentlige tests ude hos kunderne starter om et par år. Derefter vil der formentlig gå et par år eller mere, før vognmændene kan købe de brændselscelledrevne lastvogne fra Volvo Trucks.

Det oplyser Volvo Trucks i en pressemeddelelse.

For at reducere CO2-udslippet, har Volvo Trucks som nævnt allerede sendt batteri-elektriske lastbiler og lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som bl.a. biogas, på markedet.

I anden halvdel af dette årti vil et tredje CO2-neutralt produkt blive føjet til produktporteføljen – den brændselscelle-elektriske lastbil drevet af brint.

- Vi har udviklet denne teknologi i nogle år nu, og det føles fantastisk at se de første lastbiler køre med succes på testbanen. Kombinationen af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske transportløsninger vil gøre det muligt for vores kunder helt at eliminere CO2-udslip fra deres lastbiler, uanset hvilke typer transportopgaver de udfører, siger Roger Alm, President for Volvo Trucks.

Optankning på 15 minutter

Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil have en rækkevidde, der kan sammenlignes med mange diesellastbiler - op til 1.000 km - og have en tankningstid på under 15 minutter. Den samlede vogntogsvægt kan komme op på ca. 65 tons eller mere, og de to brændselsceller på lastbilen har kapacitet til at generere 300 kW elektricitet ombord.

Feltprøvekørsler hos kunder i normal drift vil starte om et par år fra nu, og markedsintroduk-tionen er planlagt i den sidste del af dette årti.

- Brintdrevne brændselscelle-elektriske lastbiler vil være særligt velegnede til transport over lange afstande og til tunge, energikrævende opgaver. De kan også blive en attraktiv mulighed i lande, hvor mulighederne for opladning af batterielektriske lastbiler er begrænsede,” siger Roger Alm.

Producerer sin egen elektricitet

En brændselscelle producerer elektricitet af den brint, der er ombord på lastbilen i stedet for at blive forsynet med strøm fra en ekstern kilde og opbevares i batterier ombord. Det eneste biprodukt, der udledes fra brændselscellen, er vanddamp.

Brændselsceller leveret af Cellcentric

Brændselscellerne til Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil blive leveret af Cellcentric – et joint venture mellem Volvo Group og Daimler Truck AG. Cellcentric planlægger at bygge et af Europas største anlæg til serieproduktion af brændselsceller, der er specielt udviklet til tunge køretøjer.

Grøn brint og tankinfrastruktur efterlyses

Brændselscelleteknologien er stadig i en tidlig udviklingsfase, og der er mange fordele ved den nye teknologi, men også nogle udfordringer forude. En af dem er adgangen til grøn brint* i store mængder. En anden udfordring er den kendsgerning, at infrastrukturen til tankning af tunge køretøjer med brint endnu mangler at blive udviklet.

- Vi forventer, at udbuddet af grøn brint vil stige markant i løbet af de næste par år, da mange industrier vil være afhængige af den for at reducere CO2-udledningen. Vi kan dog ikke vente med at reducerer CO2-udslippet fra transportsektoren til 0, da vi allerede er ved at være forsinket. Så mit klare budskab til alle transportvirksomheder er at starte rejsen i dag med batterielektriske lastbiler og anvendelse af biogas og andre bæredygtige brændstoffer som alternativer til diesel. Lastbiler med brændselscelle-elektriske drivliner vil så være et vigtigt supplement til langturskørsel og tungere transporter om få år, fastslår Roger Alm.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093