ITD: Vejafgift må ikke blive en skatteskrue
»Nu skal politikerne vise, at den kommende CO2 differentierede vejafgift ikke bare er en skatteskrue.«
Det skriver brancheorganisationen ITD.
Udmeldingen kommer i forbindelse med, at regeringen og partierne i Folketinget nu er gået i gang med forhandlingerne om en grøn vejbenyttelsesafgift på lastbiler.
Der er tale om en såkaldt roadpricing-løsning, hvor lastbilerne skal betale en afgift for hver kørt kilometer på danske veje. Afgiftens størrelse skal samtidig afhænge af, hvor meget CO2 vogntoget udleder.
Indtægter retur til vejgodstransport
ITD mener, at hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede effekt på udledningen af CO2 fra den tunge transport, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen. ITD kræver også, at varebiler skal indtænkes i ordningen.
Forhandlingerne om en ny kilometerbaseret vejafgift skal ifølge planerne føre til, at afgiften opkræves fra 2025.
Som følge af aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra 2020 skal de kilometerbaserede vejafgifter differentieres efter lastbilernes CO2-udledning. Det skal motivere branchen til at udskifte lastvogne, der kører på fossile brændstoffer, med klimavenlige alternativer og dermed reducere Danmarks CO2-udledning.
Støtteordning til grøn omstiling
Det er et godt og rigtigt princip, mener ITD. Men hvis afgifterne skal have den effekt, og ikke bare fungere som pisk for et presset transporterhverv, er det afgørende, at afgifterne suppleres af støtteordninger til omstilling af erhvervet.
- I Tyskland investerer man i disse år op imod 49 mia. kr. i infrastruktur og støtteordninger til klimavenlige lastbiler, og Sverige har også meget attraktive støtteordninger. Det forringer konkurrencen for danske vognmænd og medfører i øvrigt, at virksomheder lægger de grønne investereringer i udlandet frem for i Danmark. Derfor skal den kommende kilometerbaserede kørselsafgift bruges klogt, og indtægterne bør geninvesteres i den grønne omstilling af lastbilerne med støtteordninger til de danske vognmænd, siger administrerende direktør i ITD, Jesper Høgh Bach og tilføjer:
- Ellers begår politikerne en fejl, som ikke fører til grøn omstilling, men i stedet bare vil gøre transporten dyrere og få priserne til at stige for helt almindelige danskere.
Nej til smuthul for varebiler
Samtidig peger ITD på vigtigheden af, at alle køretøjer, der kører godskørsel, bliver omfattet af de nye kørselsafgifter. Ellers vil afgifterne give incitament til at flytte godstransporten til mindre køretøjer for at spare afgiften. Og det vil samlet føre til øget CO2 udledning, da det er mere CO2 effektivt at transportere godset med store køretøjer.
- I takt med den kraftigt stigende e-handel, hvor varebiler kører varer og gods ud, er behovet for at inddrage varebiler i den kilometerbaserede afgift blevet større. Vi har jo alle set, hvordan varebiler myldrer frem på de danske veje med pakker og varer til danske forbrugere, og varebiler udleder samlet mere Co2 end lastbiler, siger Jesper Høgh Bach og tilføjer.
- Hvis varebiler ”slipper for afgifterne”, så giver det sig selv, at aktører på markedet vil se på, om det kan betale sig at investere i et par varevogne frem for en el-lastbil, for at slippe for vejafgiften. En el-lastbil er jo utroligt dyr at investere i, og ladeinfrastrukturen er endnu ikke på plads, siger Jesper Høgh Bach og minder om, at det også var en del af den politiske aftale fra 2020, at det skulle undersøges, om varebiler skulle omfattes af afgiften.
Generel CO2-afgift og transport?
Ud over kilometerbaserede afgifter er det også forventningen, at regeringen til efteråret vil fremlægge et forslag til, hvordan den generelle CO2-afgift skal gælde for vejtransport - ligesom der i EU forhandles om flere afgifter på vejtransportbranchen.
Det bør politikerne forholde sig til i de nuværende forhandlinger, lyder det.
- Man skal for alt i verden undgå dobbelt eller trippel beskatning af CO2 på transport. Vi skal i stedet have sparket gang i den grønne omstilling og et vigtigt værktøj her er nogle intelligente støtteordninger, og at der bliver sat nogle klare mål for antallet af grønne lastbiler, afslutter Jesper Høgh Bach.
Fakta: Tal fra IRU, Den internationale vejtransport organisation, viser, at det udleder næsten syv gange så meget CO2 at transportere 200 paller varer med varebiler, end hvis de samme paller blev transporteret med energieffektive lastbilvogntog. Det skyldes, at der skal bruges et langt mindre antal lastbiler end varebiler til at transportere de 200 paller. /Smir