23948sdkhjf

- Vi regner med positiv forundersøgelse

Kattegatforbindelsen nærmer sig, mener støtteforeningen ’Kattegatforbindelsen – JA TAK’.

Inden påske var der på ny generalforsamling i støtteforeningen ‘Kattegatforbindelsen - JA TAK’. Tilhængerne af Kattegatbroen står nu sammen på andet år, både Vestsjælland og Østjylland har borgere i bestyrelsen, og man regner med en snarlig politisk beslutning om at gå videre med projektet.

Det siger Niels Kier Rye, formand i foreningen:

- Det er nu over et år siden, at vi tilhængere trådte sammen for at fortælle om de mange fordele, som en Kattegatforbindelse kan give. Vi mener stadig, at Kattegatforbindelsen er et afgørende samfundsanliggende, som kan få stor positiv betydning for landets borgere, og vi er derfor meget spændte på, hvad den ventede forundersøgelse vil vise om få uger. Vi regner med, at det er positivt, og der hurtigt vil samles et flertal på Christiansborg for at gå videre med projektet, siger han.

Foreningen ‘Kattegatforbindelsen - JA TAK’ deltager i den offentlige debat på begge sider af Kattegat. Næstformand, Ole Gammelby fra Kalundborg, siger om fordelene ved en bro:

- Kattegatforbindelsen vil give en markant kortere rejselængde og rejsetid mellem Jylland og Sjælland. Vi mener, at det øger mulighederne for at søge uddannelse og arbejde på tværs mellem Østjylland, Samsø og Vestsjælland. Dét giver grobund for erhverv, kultur og arbejdspladser i det hele taget, og alle tre dele har en gavnlig effekt på vores velfærdssamfund.

I foreningen er man forberedt på modstand. Til det udtaler Niels Kier Rye:

- Modstanderne har argumenter, som er forståelige et stykke hen ad vejen, men som vil gælde alle store anlægsprojekter: Forurening, støj- og klimabelastning. Det kan vi ikke afvise totalt, men vi minder om, at i anlægsprojekter nu til dags søger man altid at afværge så megen af skade som muligt. Det vil og skal man også gøre endnu mere fremover i kraft af Folketingets klimalov fra 2020. Men bortset fra anlægsfasen, som selvsagt udleder CO2, antager vi faktisk, at en Kattegatforbindelse kan reducere klimabelastningen ved at forkorte og aflaste de nuværende trængte trafikkorridorer i Trekantområdet, og som i øvrigt generer mange danskere i deres dagligdag. Mere generelt er det en kendt sandhed, at mange andre store anlægsprojekter var upopulære i deres samtid, men senere er vokset i popularitet. Hvem vil i dag undvære Storebæltsforbindelsen, spørger Niels Kier Rye.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125