23948sdkhjf

ITD: Arbejdsgruppe bør kigge på hele varebilsområdet

11 kilo-reglen er ikke det eneste, der bør kigges efter i sømmene af en arbejdsgruppe, lyder det fra brancheorganisationen.

Transportminister Trine Bramsen har aflyst den planlagte høring i Folketinget om afskaffelse af 11 kilo-reglen. I stedet foreslår ministeren, at der bliver nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for myndigheder og branchen. ITD ser frem til arbejdet, men opfordrer til, at arbejdsgruppen kigger mere grundigt på varebilsområdet, hvor reglerne halser håbløst bagefter, lyder det fra brancheorganisationen.

- Vi mener, at 11 kilos-reglen er med til at skævvride transportmarkedet og kan føre til en øget omlastning fra lastbiler til varebiler, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, siger Jens Hvid Bang, politisk chefkonsulent i ITD.

Men det er ikke det eneste problem med reglen, påpeger ITD.

- Myndighederne har klart meldt ud, at reglen ikke kan håndhæves, og derfor har vores opfordring til politikerne været, at 11 kilos-reglen blev skrottet, så der kan sikres fair konkurrencevilkår mellem varebiler og lastbiler, siger Jens Hvid Bang.

ITD er glade for, at transportministeren nu vil arbejde videre med at finde løsninger. Men der bør også være mulighed for at se på andre regler i godkørselsloven samt de lange ventetider på godskørselstilladelser.

- Hvis 11 kilos-reglen ikke bliver skrottet, så vil vi i fremtiden blot se, at mange af de problemer, som lastbiltransportbranchen har kæmpet med, vil flytte mere og mere over i varebilerne. Og så vil politikerne have forsømt chancen for at få løst problemerne ordentligt, siger Jens Hvid Bang og fortsætter:

- Derfor vil det være helt oplagt, at arbejdsgruppen kigger mere grundlæggende på reglerne for godskørsel med varebiler, og det vil også være oplagt, at vi får kigget på godskørselsloven. Der må jo være en grund til, at en del af varebilssegmentet kæmper så meget imod at blive underlagt godskørselsloven, og vi oplever da også helt uhyrligt lange sagsbehandlingstider for udstedelse af godskørselstilladelser. Det kan hverken varebiler eller lastbiler være tjent med.

ITD har udover en skrotning af 11 kilos-reglen blandt andet tidligere foreslået; at der skal gælde de samme regler om dansk løn for udenlandske varebiler, der kører cabotagekørsel i Danmark; at politiet har et langt større kontroltryk af udenlandske varebilers cabotagekørsel i Danmark samt at varebiler bliver underlagt de samme kørselsafgifter som lastbiler fra 2025.

- For ITD handler det om at få skabt lige konkurrencevilkår mellem lastbiler og varebiler, og det er udgangspunktet for vores deltagelse i arbejdsgruppen, afslutter Jens Hvid Bang.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126