23948sdkhjf

DSV udvider samarbejde med Citylogistik

Grønnere kørsel i centrum.

Bymidterne er perfekt egnet til distribution med el-lastbiler. Mange stop og korte afstande er som skabt til elbiler, som dermed bliver et godt og rentabelt alternativ til de udledningstunge køretøjer. Til gavn for både miljø, nærmiljø og borgerne.

Siden 2019 har DSV samarbejdet med Citylogistik om at gøre den borgernære transport fri for udledninger. Samarbejdet er løbende blevet udvidet til i dag, hvor Citylogistiks elektriske vognpark tæller tre lastbiler (26 ton/18 paller), fire lastbiler (8 paller), ni varebiler samt en cargo bike.

- I DSV har vi et ønske om at kunne tilbyde enkle, effektive og konkurrencedygtige distributionsløsninger med en grøn profil, og det kan vi med Citylogistik, siger Kim Hye, general manager.

Bilerne kører både i Aarhus og på Sjælland; primært Lyngby og Roskilde. Her håndterer de dagligt cirka 80 leverancer. Leverancer som afgår fra Citylogistiks og DSV’s bynære lagre og ind til bymidterne.

- Det er for eksempel til kunder i gågader og bycentrum – det giver en positiv effekt at kunne køre i den slags områder i en el-lastbil, bekræfter Jannic Vulff, manager, Domestic Distribution.

Og fordi bilerne kan oplade ved DSV’s lagre lige uden for byerne, kan de håndtere 90-95 procent af alle leveringer til bymidterne.

Med øget fokus på grøn omstilling – både teknologisk, politisk og hos kunderne - er potentialet til at tage og føle på. Hos DSV er vurderingen, at op mod 20 procent af alle kørsler har stop i byerne. Det betyder, at DSV langt hen ad vejen allerede kan matche kundernes ønsker om CO2-reduktion. Især når teknologierne modnes og bliver mere konkurrencedygtige, lyder det.

- Vores rolle er at matche modne, grønne teknologier med vores kunders ønske om at reducere CO2. Dermed bliver vi bindeleddet mellem grønne ambitioner og grønne løsninger, siger Kenneth Jensen, director of Sustainability.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.205