23948sdkhjf

Aalborg-profil ny formand for Dansk Banegods

Rasmus Munk Kolind vil sætte fokus på jernbanen som et pålideligt og bæredygtigt valg.

Rasmus Munk Kolind, senior commercial manager hos Port of Aalborg med salgs- og udviklingsansvar for havnens Container & Rail aktiviteter, indtager formandsstolen hos Dansk Banegods. Her vil han bruge sine erfaringer fra Aalborg Havn, når han skal arbejde for, at danske virksomheder i højere grad transporterer gods på jernbanen. Netop Port of Aalborg har gode erfaringer med godstransport via jernbanen, og de erfaringer kan Rasmus Munk Kolind give videre til virksomheder i resten af landet.

- Vi har gennem adskillige år investeret massivt i havnens jernbaneinfrastruktur, fordi vi har troet på transportformens muligheder, og i disse år er jernbanetrafikken i rivende udvikling hos os. Der er dog fortsat et kæmpe uforløst potentiale, og derfor finder vi det helt naturligt, at Rasmus, sideløbende med at videreudvikle vores jernbane-setup, nu får mulighed for at skubbe yderligere på udviklingen i regi af Dansk Banegods, siger administrerende direktør hos Port of Aalborg, Claus Holstein.

Som formand for Dansk Banegods vil Rasmus Munk Kolind gøre en stor indsats for, at godstransport via jernbanen kommer til at spille en langt større rolle i de danske virksomheders transportmiks.

- Vi skal være mere synlige over for danske virksomheder, som bør have banetransporten med i deres overvejelser, når forsyningskæder og logistik skal planlægges. Banetransport har en meget høj leveringssikkerhed og er i rigtig mange tilfælde en økonomisk fordelagtig måde at transportere gods på. De budskaber skal vi blive endnu bedre til at formidle til virksomhederne, så der kan flyttes mere gods over på jernbanen, siger Rasmus Munk Kolind.

Han påpeger, at det sagtens kan lade sig gøre at øge godsmængderne på indenrigstransport med bane blandt andet gennem etablering af flere terminaler til lastning og losning af gods flere steder i landet. Godsbanetransporten er dog særligt interessant og konkurrencedygtig, når transportafstandene bliver længere, og derfor egner transportformen sig rigtig godt til transporter til og fra lande i Europa. Også fordi mange af Danmarks europæiske naboer gennem flere år har udviklet og investeret i at udbygge deres jernbanenetværk blandt andet som følge af en ambitiøs EU-målsætning.

- EU har en ambition om, at 30 procent af godstransporten skal være omlagt fra vejtransport til jernbane eller skibe inden 2030, men vi er langt fra målet i Danmark. Derfor vil vi gerne være med til at skubbe til udviklingen. Gods på skinner er fremtidens grønne transport på land, og denne transportform bliver endnu grønnere i forbindelse med, at en større del af jernbanestrækningerne bliver elektrificeret, siger Rasmus Munk Kolind og tilføjer, at han har set flere eksempler på besparelser på op imod 60 procent sammenlignet med landevejstransporter, når gods transporteres på jernbanen til og fra Nordjylland.

Rasmus Munk Kolind oplyser desuden, at Dansk Banegods blandt andet vil fortsætte med at arbejde aktivt i Branchepanelet, hvor interessenter inden for gods på jernbanen er repræsenteret. Dansk Banegods har omkring 20 medlemmer, som repræsenterer togoperatører, terminaler, havne, speditører og organisationer, der samarbejder på tværs af branchen. Men der er brug for mange flere kræfter, som vil arbejde for øget godstransport på jernbanen, og Dansk Banegods vil gerne i kontakt med disse virksomheder, så man sammen kan gøre en indsats for at fremme den grønne transportform i Danmark, lyder det. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14