Femern eftersøger branchens knowhow
Femern A/S udbyder næste år den store opgave med at levere Femern Bælt-tunnelbanen og køreledningsanlæg til el-tog. For at sikre det bedst mulige udbud og optimere den tekniske knowhow inviterer Femern A/S nu potentielle tilbudsgivere til at bidrage med den nyeste viden på området.
- Femern Bælt-tunnelen og dens jernbane er et unikt projekt, der kræver helt specielle løsninger. Der er spændende udvikling i gang for at levere klimavenlige og energieffektive løsninger, og det er vi meget opmærksomme på. Derfor vil vi invitere potentielle tilbudsgivere til at bidrage til vores viden og dermed sikre, at det endelige udbud bliver så stærkt som muligt, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S.
Femern A/S’ invitation til potentielle tilbudsgivere er offentliggjort i en meddelelse om det kommende udbud, en såkaldt PIN-kode, på EU's udbudsportal. Interesserede virksomheder, der ønsker at bidrage til den videre proces, vil blive inviteret af Femern A/S til individuelle drøftelser.
Det kommende udbud – kaldet TTC-udbuddet (tunnelspor og køreledning) – omfatter i alt 25 kilometer dobbeltsporet jernbane beregnet til 200 km/t tog samt en køreledningslinje, hvoraf 18 kilometer vil være inde i tunnelen og i alt 7 kilometer vil være uden for tunnelen på dansk og tysk side.
- Det er en markant jernbanestrækning med flere særlige faktorer, hvor pladsen i tunnelen og især vores miljøkrav spiller vigtige roller. Vi håber, at en række aktører på markedet vil finde udfordringen og opgaven interessant og bidrage med deres knowhow, siger Jens Ole Kaslund.
Femern A/S forventer at afslutte drøftelserne med interesserede i 2022. Selve udbuddet forventes offentliggjort i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten, der offentliggøres i foråret 2025. /anga.