DPDHL lukker 2021 med rekordindtjening
Verdens største logistikselskab Deutsche Post DHL Group lukker 2021 med rekordindtjening.
I løbet af året rendte koncernomsætningen op på 81,7 mia. euro - en stigning på 22,5 procent mod 2020 og den højeste omsætning i selskabet nogensinde.
Samtidig formåede DPDHL ny rekordindtjening på 8 mia. euro, hvilket var en stigning på 65 procent. Free cash flow næsten fordobledes til 4,1 mia. euro, og overskudsgraden lød på 9,8 procent mod 7,2 procent sidste år. Dermed er den tyske logistikkæmpe mere profitabel end nogensinde.
- Jeg er meget glad for, at vi kunne afslutte det tredje regnskabsår i træk med rekordresultater. Vi har fundamentalt forbedret koncernens finansielle styrke med et massivt vækstspring på tværs af alle finansielle dimensioner. Dette styrker vores evne til at udbetale udbytte og skaber muligheder for at bruge overskydende frie pengestrømme siger finansdirektør Melanie Kreis.
Alle fem divisioner bidrog til rekorderne, og der er foreslået en dividende på 1,8 euro per aktie til udbetaling til aktionærerne. Man har desuden påbegyndt aktietilbagekøbsprogram for aktier til en værdi af 2 mia. euro.
Efterspørgslen efter koncernens logistikløsninger nåede et nyt rekordhøjdepunkt sidste år, drevet af den betydelige stigning i global handel og fortsat stærk e-handel med yderligere vækst i forsendelsesvolumen.
- Vi har demonstreret vores fulde styrke i krævende tider og opnået en ny omsætnings- og indtjeningsrekord. Aldrig før har Deutsche Post DHL Group transporteret så meget fragt, ekspresforsendelser og pakker over hele verden. Vi yder også et vigtigt bidrag til samfundet gennem vaccinelogistik. En stor tak skal lyde til vores medarbejdere for deres ekstraordinære engagement i et udfordrende år, siger Frank Appel, administrerende direktør for Deutsche Post DHL Group.
For regnskabsåret 2022 forventer koncernen et EBIT på 8,0 mia. (+/- 5 procent). Vejledningen er baseret på antagelsen om, at e-handel vil bevare sin styrke og fortsætte sin strukturelle vækst efter en fase med normalisering. Efter det dynamiske opsving i den globale handel i løbet af 2021 vil væksten i de globale logistikaktiviteter sandsynligvis fortsætte, dog i et langsommere tempo. Den interkontinentale transportkapacitet forventes tidligst at aftage i anden halvdel af 2022.
- Vores vejledning omfatter ikke konsekvenserne af konflikten i Østeuropa på den globale BNP-vækst og verdens transportmarkeder, som i øjeblikket er svær at vurdere. Vores prioritet nu er at hjælpe folk i krigszonen, at sikre sikkerheden for alle vores medarbejdere og at holde globale forsyningskæder i drift, siger Frank Appel.
Frem mod 2024 forventer DPDHL, at EBIT stiger til omkring 8,5 mia. euro. Uden at tage hensyn til opkøb, såsom den planlagte overtagelse af Hillebrand, forventes koncernen at generere kumulative frie pengestrømme på omkring 11 mia. euro i perioden mellem 2022 og 2024. I samme periode forventer virksomheden akkumulerede bruttoinvesteringer (capex) på omkring 12 mia. euro. /anga.