Nyt netværk på mellemlange ruter
Fra 1. marts kunne Lufthansa Cargo-kunder også kunne booke deres last på ombyggede A321 mellemdistancefragtfly. Med driftsstart 15. marts vil Lufthansa Cargo gradvist supplere det globale rutenetværk med Istanbul (IST), Tel Aviv (TLV), Malta (MLA), Tunis (TUN), Dublin (DUB) og Manchester (MAN) med disse.
I sommerplanen vil luftfragtselskabet også tilføje flyvninger til Cairo (CAI) fra den 29. marts. De delvist nye stationer i fragtnetværket vil blive betjent to til tre gange om ugen fra og til Frankfurt (FRA). A321F vil foretage sin første kommercielle flyvning fra Frankfurt til Dublin 15. marts 2022. Lufthansa Cargo reagerer dermed på den fortsatte vækst i efterspørgslen fra e-handelsindustrien og kan tilbyde kunderne endnu mere kapacitet og yderligere hurtige forbindelser, lyder det.
- Med de tilføjede mellemdistancefragtfly åbner vi et helt nyt strategisk forretningssegment. I fremtiden vil A321F tilbyde attraktive samme dags- og e-handelsløsninger i Europa og til udvalgte mellemdistancedestinationer, siger Ashwin Bhat, kommerciel direktør i Lufthansa Cargo.
Ombygningen af det første fly med registreringen D-AEUC er allerede afsluttet. Gulvet er blandt andet blevet forstærket i overensstemmelse hermed, et rullesystem til at flytte last og en stor lastdør blev installeret. I alt 14 palle- og containerpositioner på hoveddækket og 10 på nederste dæk er tilgængelige for Lufthansa Cargo-kunder per fly. Dette resulterer i en nyttelast på 28 tons per fly. Det andet mellemdistancefragtfly forventes at komme i drift i sensommeren. Begge vil blive opereret under en wet lease-aftale af Lufthansa CityLine, hver under Lufthansa Cargo-flynumre. Lufthansa CityLine har som en Lufthansa Group-virksomhed arbejdet intensivt på de tekniske og operationelle forberedelser af dette første A321 ombyggede fragtfly. Den tomotorede Airbus A321 er et af de mest alsidige fly i sin klasse: ved at være i stand til at transportere containere på hoveddækket tilbyder det hurtig lastning og losning og muliggør derfor meget effektive flyveoperationer.
- På den ene side er den ledige kapacitet på det globale luftfragtmarked fortsat knap, og samtidig forventer slutforbrugerne korte leveringstider for deres bestilte varer. Med mellemdistancefragtflyet kan vi lukke dette hul og fortsætte med pålideligt og hurtigt at give vores kunder den kapacitet, de har brug for, med samme kvalitet og ekspertise, som Lufthansa Cargo er kendt for, siger Ashwin Bhat. /anga.