23948sdkhjf

Dachser tager eActros i brug

Selskabet har planer om at udvide vognparken yderligere med modellen.

En af de første serieproducerede batteridrevne lastbiler af typen Mercedes-Benz eActros ender hos logistikudbyderen Dachser.

Karin Rådström, administrerende direktør for Mercedes-Benz Trucks, overdrog personligt en eActros 300 til Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) og del af Executive Board hos Dachser, under et kundemøde i Wörth am Rhein, Tyskland. Dachser har allerede planer om at udvide sin vognpark med yderligere eActros-lastbiler som en del af sin klimabeskyttelsesstrategi.

- Den serieproducerede eActros er en vigtig del af vores koncept for distribution i større byer, som vi kalder Dachser Emission-Free Delivery, og som vi i øjeblikket er ved at udvide til 11 europæiske storbyregioner, fortæller Stefan Hohm i forbindelse med overdragelsen af den første lastbil, som skal erstatte den prototype, der har været benyttet til praktiske forsøg hos Dachser i Stuttgart siden 2019.

- EActros har bevist sit værd i dagligdagen i Stuttgart, især når det gælder emissionsfri levering af palleterede varer til kunderne. Vi ser også potentiale i forbindelse med fast rutekørsel for den fuldt elektriske lastbil. Vi regner med, at der vil vise sig en bred vifte af anvendelsesmuligheder for køretøjet inden for bæredygtig stykgodslogistik.

I Stuttgart leverer Dachser stykgods, især palleterede forsendelser, der er for store og tunge til pakkeforsendelse, med eActros til sine kunder i byens centrum. Derudover forsyner den elektriske lastbil sammen med en FUSO eCanter (7,5 tons) en mikrohub i den indre by med forsendelser, som derefter transporteres den sidste kilometer med elektriske ladcykler. I et afgrænset område (dækket af Dachser Emission-Free Delivery) leverer Dachser alle stykgodsforsendelser uden lokal udledning af CO2og nitrogenoxid. eActros oplades med udelukkende grøn strøm ved Dachser-filialen i Kornwestheim.

Med henblik på brug i Stuttgart er den elektriske lastbil, der blev overdraget til Dachser, konfigureret som en aerodynamisk kassevogn med 4x2-hjulformat. Det lukkede varerum kombinerer høj lasteevne med stort rumfang, samtidig med at den aerodynamiske udformning øger hele køretøjets rækkevidde. Den 19-tons lastbil blev produceret sidste år, efter at serieproduktionen gik i gang, og er nu officielt blevet overdraget på et møde efter godkendelsen af føderal støtte.

Karin Rådström, direktionsmedlem hos Daimler Truck Holding AG med ansvar for regionerne Europa og Latinamerika samt for varemærket Mercedes-Benz Truck, udtaler:

- Vi er meget stolte over, at en innovativ logistikudbyder som Dachser har valgt eActros og viser os tillid ved at bestille flere køretøjer, herunder vores omfattende service. Dachser har været en vigtig partner under udviklingen af eActros fra prototype til serieproduceret køretøj, og vi ser frem til at fortsætte vores stærke partnerskab med Dachser på vejen mod emissionsfri transport.

Om den serieproducerede eActros

EActros er enten udstyret med tre (eActros 300, rækkevidde 300 kilometer) eller fire batteripakker (eActros 400, rækkevidde 400 kilometer), som hver har en installeret kapacitet på 112 kWh og en brugbar kapacitet på omkring 97 kWh. De to væskekølede motorer leverer en kontinuerlig effekt på 330 kW og en maksimal effekt på 400 kW. Derudover kan der genvindes elektrisk energi ved hjælp af regeneration, hvis chaufføren udviser lidt forudseenhed under kørslen. Den energi, der genvindes ved bremsning, føres tilbage til eActros-lastbilens batterier og er derefter igen til rådighed til at drive køretøjet. eActros kan oplades med op til 160 kW. Ved en konventionel hurtigopladningsstation med en opladningsstrøm på 400 A tager det lidt mere end en time at oplade de tre batteripakker fra 20 til 80 procent kapacitet.

Skiftet til fuldt elektriske lastbiler er også til gavn for chaufførerne. Ifølge producenten muliggør køredynamikken med en eActros en mere afslappet kørsel med mindre stress end en konventionel dieseldrevet lastbil, ligesom det lave tyngdepunkt gør lastbilen nemmere at manøvrere, når den drejer. Støjniveauet i kabinen er blevet reduceret med 10 dB, hvilket omtrent svarer til en halvering af det opfattede støjniveau og også bidrager til øget komfort for chaufføren, når der køres med fuld last. I modsætning til en diesellastbil er der også betydeligt færre vibrationer. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11