23948sdkhjf

Fragtmænd kører på HVO

Danske Fragtmænd skifter til bæredygtig HVO-biodiesel.

Flere af Danske Fragtmænds leveringer i indre by i henholdsvis Aarhus, Odense og København vil nu foregå med lastbiler drevet af en bæredygtig HVO-biodiesel. Tiltaget sker på baggrund af et ønske om i højere grad at bidrage til kampen om et bedre klima og giver en årlig CO2-reduktion på 300 tons CO2e. Det lille ’e’ efter CO2 viser, at der tale om CO2-ækvivalenter – altså en reduktion, der svarer til 300 tons CO2.

Den grønne omstilling er for alvor kommet på dagsorden hos Danmarks største nationale transportør, og dette på trods af at den teknologiske udvikling indenfor ”grønne” lastbiler fortsat er umoden.

Det efterlader Danske Fragtmænd til at kigge i andre retninger, når virksomheden vil forbedre den grønne bundlinje.

Administrerende direktør Jørn P. Skov fortæller.

- Vi har fornyelig indsat fire el-lastbiler i de tre største byer i Danmark. Lastbilerne kan dog kun køre meget korte distancer og koster op til fire gange så meget i indkøb som en traditionel dieseldreven lastbil. Vi starter derfor også op med, at nogle af lastbilerne i vores citydistribution i henholdsvis Aarhus, Odense og Storkøbenhavn skal køre med HVO-biodiesel.

HVO-biodiesel er dog heller ikke en billig løsning. For Danske Fragtmænd vil initiativet betyde en væsentlig meromkostning, og det ville Jørn P. Skov da gerne være foruden.

Store ambitioner

- Politikerne har store ambitioner for Danmark og miljøet, og de vil gerne gå forrest i den grønne omstilling. I transportbranchen er den grønne omstilling dog ikke så ligetil, da hverken teknologi eller infrastruktur på de bæredygtige drivmidler er klar eller økonomisk bæredygtig. Politisk går det alt for langsomt, og udfordringen er, at branchen ikke kan løfte den økonomiske byrde ved en grøn omstilling alene. Det er bare ikke realistisk for de fleste transportvirksomheder, da deres indtjening i forvejen er presset, fortæller Jørn P. Skov.

Det er benzinselskabet OK Benzin, som er leverandør af HVO-biodieslen. På linje med Danske Fragtmænd ønsker selskabet også, at politikkerne gjorde de grønne drivmidler mere økonomisk attraktive for virksomhederne at bruge.

- Vi stiller HVO-biodiesel til rådighed, blandt andet i samarbejde med Danske Fragtmænd, og vi er klar til den grønne omstilling. Men vi er enige i, at der mangler politiske incitamenter for, at vognmændene har økonomi til blandt andet HVO-biodiesel. I OK har vi udbredt stationsnettet i forhold til, hvor man kan tanke HVO-biodiesel og har fokus på at udbrede det yderligere, som behovet opstår,” siger Henrik Dehn, markedschef for Transport i OK, og fortsætter: I OK er vi på nuværende tidspunkt klar med HVO-standere på fem forskellige Truck Diesel stationer – i Køge, Avedøre Holme, på Prags boulevard i København, Aarslev ved Aarhus og i Odense.

På trods af den manglende økonomiske opbakning fra regeringen, ønsker Danske Fragtmænd dog ikke at stoppe den grønne udvikling. Virksomheden har med deres kommende miljøregnskab for 2021 sat sig nogle ambitiøse mål.

- Vi vil ikke sidde på vores hænder og vente på, at politikkerne indser, at der skal ske noget på området, hvis de vil nå deres målsætninger for 2030. Vi har sat os nogle ambitiøse grønne målsætninger, og så må vi arbejde hen mod dem med de muligheder, vi har til rådighed, fortæller Jørn P. Skov afslutningsvis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095