23948sdkhjf

Rekord i Rotterdam

Flere containere end nogensinde i Europas travleste godshavn.

Med håndteringen af i alt 15,3 mio. TEU er der aldrig gået så mange containere gennem Europas travleste godshavn på ét år end i 2021. Den ny rekord er udtryk for en stigning mod 2020 på 6,6 procent.

Til sammenligning håndterede Danmarks med længder største containerhavn i Aarhus sidste år 718.000 TEU.

Samlet opererede Rotterdam havn sidste år på samme niveau som før corona. Næsten alle godstyper steg i forhold til 2020. En stigning i omsætningen og lavere omkostninger førte til en stigning i driftsresultat før renter, afskrivninger og skatter på 7,3 procent til 512,2 mio. euro.

Mod 2020 steg den samlede volumen 7,3 procent, omsætningen steg 2,6 procent til 772,7 mio. euro, mens driftsomkostningerne faldt med 5,5 procent til 260,5 mio. euro.

Allard Castelein, administrerende direktør i Port of Rotterdam Authority:

- Hvad angår godsmængder er havnen tilbage på før-covid niveau. Især virksomheder i containersektoren klarede sig fremragende og håndterede et rekordstort antal containere på trods af alle de problemer, denne sektor stod over for på verdensplan sidste år. Vi investerer nu i opførelsen af yderligere terminalkapacitet på Maasvlakte for yderligere at facilitere containersektoren, siger Allard Castelein.

Alle godssegmenter steg som reaktion på opsvinget i økonomien, med undtagelse af landbrugsbulk. Det segment er altid mere drevet af god og dårlige høst, med regionale prisforskelle og handelsstrømme til følge. Sidste år betød høje priser, at de indgående mængder af soja og majs var lavere. Den tyske stålproduktion steg kraftigt, hvilket førte til større indgående mængder af jernmalm, metalskrot og kul. Hovedårsagen til den kraftige stigning i de indgående kulmængder var dog den høje pris på gas. Det gjorde det muligt for kulfyrede kraftværker at konkurrere godt med deres gasfyrede kolleger, så der blev importeret over 40 procent mere kul end i det foregående år og næsten 10 procent mere end i 2019. Omkring 90 procent af alt kul går til Tyskland. Samlet set var tørlastgodsgennemstrømningen i 2021 23,4 procent højere end i 2020 og 5,6 procent højere end i 2019.

Inden for flydende bulk førte opsvinget i økonomien til højere gennemstrømning af råolie, olieprodukter, LNG og anden flydende bulk. Mængden af råolie og olieprodukter sakkede bagud 2019. Stigningen i LNG skyldtes primært de højere gaspriser i Europa, hvilket førte til, at mere af denne flydende naturgas blev transporteret til Europa. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125