Afgiftsskruen må ikke stå alene
Klimarådet vurderer i ny rapport, at regeringens klimaindsats endnu ikke anskueliggør, at 70-procentsmålet i 2030 nås. Rådet efterlyser bl.a. en særlig indsats for at omstille transportsektoren, men ITD advarer imod et ensidigt fokus på højere afgifter for at omstille transporten. I stedet skal man kigge mod Sverige.
Klimarådet fremlagde fredag deres årlige rapport om regeringens klimapolitik. Rådet giver i sin rapport en status på regeringens klimaindsats og peger også, hvordan regeringen kan indfri målet om 70-procents CO2-reduktion i 2030.
Rådet anbefaler bl.a., at regeringen sætter turbo på omstillingen af transportsektoren, og ITD er enig i, at der mangler en sammenhængende køreplan for omstillingen af den tunge transport.
- Set fra vores bord understreger rapporten blot vores pointe om, at der er et presserende behov for en klar og tydelig køreplan for omstillingen af den tunge vejgodstransport, som giver vognmændene sikkerhed for deres langsigtede investeringer, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD.
Advarer mod bred CO2-afgift
En af de centrale konklusioner i Klimarådets statusrapport er hurtigst muligt at indføre en bred CO2-afgift på tværs af alle sektorer som fundamentet for klimapolitikken mod 2030 og længere frem. Men ITD advarer kraftigt imod et entydigt fokus på at øge afgifterne i branchen.
- Vognmændene er indtil videre udelukkende blevet mødt med flere krav og udsigten til højere afgifter fra politisk kant i forsøget på at nå i mål med den grønne omstilling. Samtidig overser man fuldstændig nødvendigheden af også at understøtte virksomhedernes klimavenlige investeringer. Og dermed risikerer man at sparke benene væk under et erhverv, som er afgørende for et velfungerende samfund, siger Lasse Kristoffersen.
Svensk forbilllede
ITD mener, at beslutningstagerne i langt højere grad bør kigge mod tilgangen i vores nabolande, hvor der er en mere balanceret tilgang mellem krav og støtte.
- I de lande, som vi normalt sammenligner os med, har man forstået, at krav ikke gør det alene. De skal ledsages af ambitiøse støtteordninger til indkøb af klimvenlige lastbiler og en afgiftsomlægning, der favoriserer grønne drivmidler. Se bare mod Sverige, hvor regeringen for nyligt har meldt ud, at den vil indsende en ansøgning til EU om forsat afgiftsfritagelse for flydende biobrændstoffer de næste ti år ud i fremtiden, afslutter Lasse Kristoffersen. /Smir