23948sdkhjf

Lagerrobotter giver færre flaskehalse

Robotter kører 40 kilometer dagligt hos Vestfrost Solutions.

De ansatte i Esbjerg-firmaet Vestfrost Solutions er sluppet for en masse larmende truck-trafik, og de behøver heller ikke længere manuelt skubbe tunge vogne mellem afdelinger. Tre mobile MiR-robotter cirkulerer nu stilfærdigt rundt med 80 vogne, som transporterer råvarer, komponenter og affald mellem 40 stationer på hvidevarefabrikken. Det har givet fabrikken et markant bedre flow, fordi varer nu bliver tilgængelige, før produktionen løber tør. Robotteknologien har dermed gjort en stor forskel for en virksomhed, der har arbejdet på højtryk under coronapandemien som leverandør af blandt andet frysere til vaccineopbevaring.

At producere hårde hvidevarer i et land som Danmark med relativt høje lønninger og sælge dem til professionelle kunder i hele verden er en kunstart, der kræver sans for optimering. Derfor har automatisering høj prioritet i Vestfrost Solutions, og ledelsen investerer målrettet i at optimere sine processer med nye teknologier. Nu er tre mobile robotter fra MiR i Odense i drift i Esbjergfirmaets fabrik.

- Vi har fået et klart bedre flow i vores produktion med automatiseringen af interne transportopgaver. Først kortlagde vores lagerchef sammen produktionsmedarbejderne, hvilke varer der skal være tilgængelige hvor og hvornår. Nu pakker vores lageransvarlige vogne til MiR-robotterne i god tid med komponenter og dele til det, vi skal producere i dag og i morgen, så varerne er tilgængelige på rette tid og sted. Medarbejderne trykker på skærm og bestiller levering af det, de snart skal bruge, og så kommer det automatisk med robotten. Den længste tur, vores robot kører, er små 500 meter, så det bliver til rigtig mange robot-ture dagligt, siger Jens Gadgaard, projektleder hos Vestfrost Solutions.

Genbruger vogne og indretning

Før foregik den interne transport hos Vestfrost Solutions meget mere ad hoc, hvor medarbejdere afbrød montage og produktion for at gå hen til plukkecentret efter varer.

Nu er 80 vogne i cirkulation mellem 40 stoppesteder på hvidevarefabrikken i Esbjerg. Nogle trækkes som anhænger til en robot monteret med MiRHook, mens andre vogne kobles på robotten ved, at den kører ind under vognen og løfter den op ”på ryggen af robotten”. Hovedparten af vognene er de samme, som Vestfrost Solutions førhen brugte til manuel transport. De har blot fået påsat QR-koder, som MiR-robotterne kan aflæse. Indretningen af fabrikken er stort set heller ikke ændret.

Der er er opsat lys og programmeret lydsignaler, som adviserer truckførere om, at der er en robot på vej: Selvom MiR-robotterne scanner deres omgivelser og automatisk holder tilbage og kører uden om forhindringer, køretøjer og mennesker, så kan en truck i princippet godt komme til at påkøre en lille lav mobil robot på grund af truckens blinde vinkler. Signalerne skaber derfor en ekstra sikkerhed og tryghed for truckførerne.

Robotterne tjent hjem på to år

For Vestfrost Solutions var det magtpåliggende at betrygge medarbejderne i, at robotterne ikke skal erstatte nogen, men assistere ved at overtage monotone opgaver og frigøre tid til de mere komplekse. Jens Gadgaard prioriterede derfor at kommunikere tydeligt til sine kolleger: Projektets formål var at bruge medarbejderressourcer på de opgaver, der tilfører værdi til produkterne.

- Der er ingen tvivl om, at det har kostet meget tid at køre 40 km om dagen på kryds og tværs af vores fabrik. Det slipper de for nu, og det betyder noget for lønsomheden og ouputtet i vores produktion. Derfor tjener de MiR-robotterne sig helt klart hjem. Tilbagebetalingstiden er to år, konkluderer Jens Gadgaard.

Erfaringen er, at vellykket robotintegration handler lige så meget om mennesker som om teknologi. Der skal lyttes til spørgsmål, betænkeligheder og gode indspark fra de mennesker, som samarbejder med robotterne.

- Vi involverede blandt andre en af vores meget erfarne produktionsmedarbejdere. Først var han temmelig skeptisk. Nu har han virkelig fået automatisering ind under huden, så nu kommer han med mange ideer til forbedringer, som vi implementerer, siger Jens Gadgaard.

Her er er det en stor fordel, at Vestfrost Solutions selv kan omprogrammere MiR-robotterne. Selve installationen af robotterne er sket i tæt samarbejde med Baytech.

Robotflåden udvides til palletransport

Robotflåden hos Vestfrost Solutions bliver også snart udvidet med yderligere to MiR-robotter.

- Vi transporterer stadig paller med truck, men her vil vi også automatisere med en mobil robot. Det kræver, at vi tilføjer en model med endnu større bæreevne, end de modeller vi har nu. Desuden har vi brug for en ekstra MiR-robot med trækkrog, fordi vores nuværende robot udstyret med krogen MiRHook har rigtigt mange vogne at køre med. Vi vælger MiR-robotter igen, for når man først har investeret i én MiR-robot, så ville det være besværligt at køre et nyt system ind, siger Jens Gadgaard. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125