23948sdkhjf

MAN klar til levering af e-lastvogne i 2024

MAN fremskynder tidsplanen for produktionen af nul-emissions lastbiler.

MAN Truck & Bus fremskynder overgangen til nul-emissions lastbiler. Produktionen af MANs tunge e-lastbiler skal efter planen begynde allerede i starten af 2024, med en omgående levering af de første 200 lastbiler. Det er næsten et år tidligere end den oprindelige plan.

I dag blev den første prototype præsenteret i Nürenberg for offentligheden. Foruden de nye emissionsfrie køretøjer, udvikler MAN også omfattende eMobility løsninger, der skal forberede kunderne til brugen af elektriske køretøjer.

- Vi skal drive elektrificeringen af vores køretøjer endnu hurtigere. Det vil dog kun lykkes for os at øge e-mobiliteten, hvis vi støtter vores kunder i denne transformation og overbeviser dem om fordelene. Til dette formål skaber vi integrerede digitale løsninger og opladningstilbud, forklarer Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus koncernen.

Øger forskning i brint

Ud over at øge produktionen af elektriske køretøjer er MAN i gang med at intensivere sin research omkring brint mobilitet.

Til formålet præsenterede den bayerske ministerpræsident Markus Söder og den bayerske økonomiminister Hubert Aiwanger i dag en finansieringsgaranti på 8.5 millioner euro til projektet ”Bayern flåden”. I 2024 skal MAN-lastbiler med brint-brændselsceller bevise deres bæredygtighed hos fem kunder i Bayern.

- Fremtiden starter nu – Vi baner vejen for nul emission” – dette var mottoet, under hvilket den München baserede producent af kommercielle køretøjer, MAN Truck & Bus, i dag modtog repræsentanter fra politik, videnskab og industri i Nürnberg, for at præsentere en kommende serieproduceret elektrisk lastbil og for at give startsignalet til et vigtigt fremtidigt brintprojekt.

Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus koncernen, sagde ved arrangementet:

- MAN accelererer sin transformation og tager store skridt hen imod emissionsfrie køretøjer. Vores fokus hos MAN og i TRATON Group er på batteri-elektriske motorer. De danner grundlag for vores tunge e-lastbiler, som vi lancerer på markedet fra 2024. Først når tilstrækkeligt med grøn brint og den tilsvarende infrastruktur er tilgængelig et godt stykke efter 2030, forventer vi at bruge H2-lastbiler i udvalgte indsatsområder. Det er grunden til at vi forsker i emnet brint, og finansieringen fra delstaten Bayern gør os i stand til at opbygge yderligere ekspertise på området.

Første 200 e-lastvogne klar i 2024.

MAN CEO Alexander Vlaskamp meddelte også ved arrangementet, at de første 200 e-lastbiler vil blive bygget i begyndelsen af 2024. De batteri-elektriske lastbiler vil derefter rulle af produktionslinjen på MANs vigtigste e-mobilitetsfabrik i München. Derudover skal merværdien for batteri-elektriske erhvervskøretøjer øges med ”in house” montering af de såkaldte batteripakker. Det er tydeligt: MAN accelererer tempoet i overgangen til fossilfrie fremdrift og gør klar til den emissionsfrie fremtid for gods-og passagertransport.

”Bayern flåden”

Dette omfatter også en yderligere opbygning af kompetence inden for brintteknologi. Delstaten Bayern finansierer forskningsprojektet "Bavarian Fleet" som en del af sin egen brintstrategi og accelererer dermed kompetenceudviklingen. Finansieringen beløber sig til 8,5 millioner euro.

I Bayern flåde-projektet udvikler MAN en brændselscellelastbil sammen med sine industrielle partnere Bosch, Faurecia og ZF. Denne lastbil vil blive leveret til fem kunder i midten af 2024. Virksomhederne BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics og Spedition Dettendorfer vil teste disse brintdrevne brændselscellelastbiler i deres daglige drift i et år. Med dagens økonomiske støtteerklæring fra ministerpræsident Markus Söder og økonomiminister Hubert Aiwanger, tager projektet fart.

Teknologi og sammenligning

Det faktum at batteri-elektrisk teknologi og brint-drevne brændselscelleløsninger går hånd i hånd rent teknologisk og understøtter hinanden, blev understreget af MAN med den første præsentation af den batteri-elektriske prototype baseret på den nye MAN Truck Generation. El-motoren, som henter sin energi fra batterier, er udgangspunktet. BEV'er (Battery Electric Vehicles) tilbyder allerede den grundlæggende teknologi, der kombinerer kundernes krav til omkostningsoptimerede, praktiske løsninger med stræben efter bæredygtighed og klimaneutralitet i MANs lastbiler, busser og varebiler.

Som et supplement hertil kan lastbiler og turistbusser med H2 brændselsceller fremover bruges, da disse er baseret på BEV drivlinjen, men erstatter en stor del af de vægtkrævende batterier med lettere brinttanke og brændselsceller.

Erhvervskøretøjer med brændselsceller har i henhold til den nuværende teknologi en længere rækkevidde end dem med batterier, men energiomkostningerne ved brint i drift er forventeligt stadig væsentligt højere. Omkostningsfordelen ved batterielektriske lastbiler er nøglen til et hurtigt skifte til e-lastbiler, som er nødvendigt for at kunne opfylde transportsektorens klimamål. Brændstof- eller energiomkostninger tegner sig for den største andel af de samlede ejer-omkostninger (TCO) for de erhvervskøretøjer, der bruges intensivt i dagligdagen.

Desuden er udviklingen af en lade-infrastruktur fortsat en væsentlig faktor for transformationen af transportindustrien. Her er politisk støtte uundværlig. TRATON Group, moderselskabet til MAN Truck & Bus, vil også bidrage til dette. TRATON ønsker at hjælpe med at etablere et højtydende ladenetværk i Europa som en del af et joint venture.

En anden årsag til, hvorfor brint, først på et senere stadie bliver aktuelt er, at grøn brint ikke vil være tilgængelig i tilstrækkelige mængder i den nærmeste fremtid og sandsynligvis i første omgang vil blive brugt i industrier, der producerer stål eller kemikalier.

Elektrisk mobilitet i lastbilsektoren

I går viste MAN sin fremtidige eTruck for første gang. Dette vil dække størstedelen af de applikationer, som transportsektoren måtte have. MAN ser tilbuddet om eConsulting som afgørende for kundernes overgang til fossilfri drift, for at gøre bæredygtig transport nem for brugerne. For en vellykket konvertering fra diesel til BEV er en holistisk analyse af kundernes behov nødvendig længe før købet af en elektrisk lastbil. Efter beslutningen om en eTruck dækker eConsulting derefter driftsfasen inklusive omkostningsoptimering, ruteanalyse og flådeoptimering og opladningsinfrastruktur.

Produktion af batteripakken

En central del på vejen til emissionsfri kørsel er køretøjets batterier. MAN begyndte at opbygge sin egen ekspertise inden for montering af batteripakker allerede i foråret 2021. Kernen herfor er ”eMobility Technical Center” på Nürnberg-fabrikken, hvor de første batteripakker til testkøretøjerne siden da er blevet produceret i en egen særskilt produktion.

Batteripakkerne er de største enheder produceret til erhvervskøretøjer. Battericellerne er integreret og styret i batteripakkerne. I den serieproducerede MAN Lion's City E bybus har en batteripakke en kapacitet på 80 kWh. Seks batteripakker er i øjeblikket installeret i den 12 meter langebybus, hvilket giver en rækkevidde på op til 350 km. Ved en effektivitets test i maj 2021 demonstrerede MAN Lion's City E på imponerende vis, at den kan opnå en endnu betydeligt større rækkevidde under optimale hverdagsforhold. På24 timer kørte MAN-el-bussen 550 kilometer på en offentlig buslinje i München – uden mellemladning. MANs elektriske eBus-løsning viste, hvilke rækkevidder der allerede er mulige i dag, og at disse også afhænger af påvirkningsfaktorer som topografi, kørestil og brug af varme eller aircondition.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111