23948sdkhjf

Belgisk pharma-speditør tilbyder HVO-transport

H.Essers tilbyder kunderne et CO2-kompensationstransportkoncept.

H.Essers lancerer konceptet 'HVO insetting', som giver speditionsvirksomhedens kunder mulighed for at reducere CO2-fodaftrykket fra deres transporter direkte.

Der er ingen ekstern kompensation, men på grund af brugen af HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), en klimavenlig  biodiesel fremstillet af affaldsprodukter, er CO2-emissionerne næsten fuldstændig elimineret.

Det skriver H. Essers – der også har en afdeling i Danmark - i en pressemeddelelse.

- Et stigende antal virksomheder ønsker at gøre deres forsyningskæde mere klimavenlig og har sat sig som mål at reducere CO2-udledningen fra deres transporter med en vis procentdel. Med modregning betaler de et tillæg for at kompensere for disse emissioner ved at plante træer, investere i vindmøller og så videre. ’Indsætning’ reducerer derimod emissionerne fra selve transporterne ved at bruge en helt ny metode til intern kompensation, udtaler Yannick Dylst, projektleder for bæredygtighed hos H.Essers.

H. Essers HVO-kompensationsordning gælder indledningsvis kun for full-loads.

Hvad er HVO?

Grundlaget for indsætningskonceptet er brugen af HVO, en anden generations biodiesel. Den er lavet af affaldsprodukter og fedtstoffer fra fødevareindustrien (ikke fra fødevareafgrøder som raps eller palmeolie).

HVO anses som værende det mest bæredygtige dieselbrændstof på markedet i dag og udleder op til 90 pct. mindre CO2, 30 pct. færre partikler og 9 pct. mindre nitrogenoxider (NOx) sammenlignet med almindelig diesel. C

Hvad er indsætningskonceptet

HVO er stadig kun tilgængelig i begrænset omfang på offentlige tankstationer i Europa. Derfor udviklede H.Essers et unikt koncept: HVO-indsætning. HVO fås på egen tankstation i Tessenderlo, men ikke nødvendigvis til kundens egne transporter. For hver transportordre beregnes mængden af forbrugt diesel transparent. Den mængde kan så kompenseres internt med transporter, hvor der anvendes HVO. Med dette system kan der også tages højde for returrejser for kunder, der ikke deltager i indsættelsesprogrammet.

Takket være det såkaldte 'massebalancering'-princip dekarboniseres den indsatte kundes transporter ved direkte allokering af HVO-transporter i eget H.Essers-netværk. Dette gør konceptet unikt.

- Kunden kan bestemme, om han vil dekarbonisere 25 pct., 50 pct., 75 pct. eller 100 pct. i forhold til dieselforbruget på sine transporter. Denne procentdel kan også varieres for hver enkelt rute,” forklarer Yannick Dylst.

Gennemsigtighed og ekstern kontrol

Reduktionen i CO2-emissioner er beregnet efter GLEC-metoden fra Global Logistics Emission Council. H.Essers rapporterer mængden af forbrugt HVO og både 'brønd til hjul' og 'tank til hjul'-reduktionen i CO2-emissioner til kunderne hvert kvartal.

For at sikre fuld gennemsigtighed gennemfører Deloitte en årlig erklæringsrevision. Både opsætningen og processerne hos H.Essers og de kontraktlige aftaler med kunden er underlagt denne eksterne kontrol.

I første omgang lancerer H.Essers indsætningskonceptet for transporter med fuld lastbil (FTL) og dedikerede transporter.

- Derudover giver dette koncept en glimrende mulighed for at kompensere for de uundgåelige før- og eftertransporter i intermodal transport. Indtil videre ligger transporten af stykgods og delgods uden for programmet, fordi manuel tildeling stadig er for kompleks og arbejdskrævende, siger Yannick Dylst.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125