Fordoblede bane-FTL i 2021
Banegodstransporten hos litauiske Girteka Logistics fordoblede i størrelse i løbet af 2021, og ifølge selskabet har det betydet en CO2-besparelse på 14,4 mio. kilo.
Girteka Logistics fortsatte med at udvide sine operationelle intermodale kapaciteter gennem året og begyndte at bruge nye fragtruter i hele Europa, startende med den nyåbnede Kaunas Intermodal Terminal, som forbandt Litauen med Tilburg, Holland i juli 2021. Banen forbandt også Holland med Polen, nemlig byen Rzepin i den vestlige del af landet. Girteka begyndte også at bruge to ekstra ruter i selskabet EU-netværk: en i Tyskland i et industriområde, der går mod den sydlige spids af Frankrig, samt en anden fragtrute, der forbinder det nordlige Italien med det nordlige Frankrig.
Samlet set fordoblede virksomheden mængden af FTL'er (Full Truck Load), den medbragte i forhold til 2020, med over 16.100 fuldt læssede trailere, der kørte på jernbaneskinner, hvilket sparede miljøet for mere end 14,4 mio. kilo CO2-emissioner, da FTL'erne kørte mere end 15,2 mio. kilometer i hele EU.
- Den imponerende vækst i Girteka Logistics' intermodale operationer, som nu er fordoblet med hensyn til vores kapacitet og vores CO2-emissionsbesparelser to år i træk, er ingen tilfældighed, siger Pavel Kveten, driftsdirektør for Girteka Logistics’ europæisk forretningsenhed.
- Det er resultatet af det hårde arbejde fra vores kollegaer, som har gjort deres bedste for ikke kun at sikre, at vi fik et færdigt produkt præsenteret for vores kunder, men også for at forsikre vores kunder om, at vores intermodale tilbud vil tilfredsstille deres behov for at blive virkelig bæredygtig, hvilket fremgår af antallet af emissioner, som vi forhindrede i at komme ud i miljøet, lyder det fra Pavel Kveten.
Samlet har Girteka en målsætning om at øge antallet af FTL’er transporteret på bane med 50 procent i løbet af 2022. /anga.