Livtag med den unfair konkurrence
Som medlem af Europa-Parlamentet var Marianne Vind med til at vedtage vejpakken, og hun glæder sig nu over, at flere af vejpakkens bestemmelser snart bliver implementeret.
EU-vejpakken er i Danmark blevet rost af både chauffører og vognmænd for at bidrage til bedre arbejdsvilkår og mere fair konkurrence i branchen. Men der er stadig betydningsfulde dele af den omfattende lovgivning, som venter på at blive implementeret.
- Vejpakken har allerede sikret bedre arbejdsvilkår for chaufførerne, men næste etape i implementeringen tager for alvor livtag med den unfair konkurrence i branchen, lyder det fra Marianne Vind, som repræsenterer Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet, hvor hun i kraft af sit sæde i Transportudvalget har beskæftiget sig indgående med vejpakken.
Bedre kontrol
Den 2. februar træder nye regler for udstationering af chauffører i kraft, hvilket vil gøre det nemmere for danske myndigheder at føre kontrol med vejpakkens krav om aflønning af udenlandske chauffører efter danske forhold.
Fra den 21. februar gælder desuden en række krav, som skal gøre det sværere at oprette og drive postkasseselskaber. Et af disse er det såkaldte “return of truck”-krav, som betyder, at lastbilen skal vende tilbage til virksomhedens adresse mindst hver 8. uge.
- For lovlydige vognmænd med en reel virksomhed i hjemlandet er det ikke noget problem, men det vil blive rigtig svært for postkasseselskaber at leve op til “return of truck”-kravet, når der ikke er en virksomhed at vende hjem til, forklarer Marianne Vind.
Nye cabotageregler
Den 21. februar træder nye regler om cabotage også i kraft. De nye regler betyder, at en udenlandsk chauffør fremover må foretage tre cabotageture på syv dage, hvorefter køretøjet skal ud af Danmark i mindst fire dage.
- Med implementeringen af disse regler vil konkurrencen blive langt mere fair, for vi strammer grebet om postkasseselskaberne, samtidig med at de udenlandske vognmænd mister nogle af deres konkurrencefordele, lyder det fra Marianne Vind. - Det har jeg set frem til længe, og jeg kommer til fortsat at være i tæt dialog med chauffører såvel som vognmænd for at have fingeren på pulsen, mens implementeringen står på.
Vejpakken blev vedtaget af Europa-Parlamentet den 9. juli 2020 efter mange års debat og lange forhandlinger. Kort efter vedtagelsen trådte en række forbedringer af chaufførernes arbejdsvilkår i kraft - de fik eksempelvis ret til at vende hjem til deres familier hver 4. uge, mens de også fik ret til at tage deres lange ugentlige hvil i en seng uden for førerhuset. De dele af vejpakken, som omhandler krav om takografer, implementeres fra 2023 og frem. /Smir