Danish Crown sætter strøm til køletransport
Danish Crown og DFDS har som de første i Danmark – ifølge egen pressemeddelelse – taget køletrailere i brug, der udelukkende kører på strøm. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport. Samarbejdet skal samtidig give erfaringer med en teknologi, som på sigt kan udvikles til at erstatte de dieseldrevne køletrailere, fremgår det.
- Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere, siger Lars Feldskou, der er koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.
- Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere.
Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer. Samtidig er den midterste af de tre aksler på traileren udstyret med en generator, som oplader batteriet så snart, hastigheden er over 20 kilometer i timen.
Lastbilen, der trækker køletraileren, bruger lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt. Bag konceptet ligger flere års udvikling, og i ingeniørsprog handler det om at udnytte den kinetisk energi, der opstår under kørslen. Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for. Det er noget af det, Danish Crown og DFDS har sat sig for at afdække.
- Hos DFDS arbejder vi med den grønne omstilling med afsæt i, at det først og fremmest handler om at blive klogere på, præcis hvad der skaber de bedste resultater, siger Martin Gade Gregersen, der er ansvarlig for køletransport i DFDS.
- Ved løbende at afprøve nye metoder og teknologier i tætte og agile partnerskaber tror vi på, at vi kommer hurtigere fremad. I samarbejdet med Danish Crown tager vi en kendt teknologi i brug på en helt ny måde og ser det som en investering i at frembringe viden, blandt andet om hvordan vi skaber de optimale processer og løsninger, der kan komme mange flere til gode på den lange bane.
Køletraileren, der er produceret af tyske Krone og kølemaskinen af franske Carrier Transicold, har et batteri, der kan oplades på bare to timer. Selv om både batteri og generator har en betydelig vægt, så er de nye trailere lettere end de nuværende trailere, når de er fuldt tanket med dieselolie.
Samtidig har de nye trailere den store fordel, at de støjer langt mindre end dieseldrevne køletrailere. Det muliggør derfor fødevareleverancer i byområder om natten, og samtidig kan trafikken i byområderne aflastes i dagtimerne.
- Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden, siger Lars Feldskou. /anga.