23948sdkhjf

Coops første el-lastbil er på gaden

Dagligvaregigant vil ikke vente på den grønne omstilling i transportbranchen – anskaffer egen el-lastbil.

Lastbiler skal i fremtiden køre på strøm i stedet for diesel, men omstillingen går ikke hurtigt nok, mener Coop, der nu sender den første el-lastbil på gaden.

Coops første eldrevne lastbil til tung godstransport trillede mandag ud fra lageret i Brøndby med varer til de københavnske butikker. Strømmen kommer blandt andet fra solceller, der er monteret på taget af lageret.

Administrerede direktør Kræn Østergaard Nielsen er stolt af Coops nye lastbil, og dét den står for:

- Vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling - også inden for transportsektoren. Med den nye el-lastbil vil vi vise, at det også kan lade sig gøre i praksis, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Der er tale om en 18 pallers forvogn med køl, som skal levere varer til butikker i Københavnsområdet. Den kan køre 140 kilometer på en opladning, og det tager cirka én time at lade den op. Lastbilen er leveret af Scania.

Stille levering

Med 140 kilometer i batteriet kan lastbilen dække Københavnsområdet, og den nye el-lastbil bliver en klar fordel for de beboere, der bor i lejlighederne ovenpå butikkerne, fortæller direktør for transport og indkøb i Coop Logistik, Jakob Birk.

- Lastbiler, der kører på el, larmer ikke. Så de tidligere morgenleveringer, hvor man i dag er nødt til at have motoren kørende for at kunne betjene liften, vil kunne gennemføres uden at støje så meget og uden at udlede dieselpartikler, siger Jakob Birk.

Den nye el-lastbil er en del af Coops klimastrategi, hvor målet er blive klimapositive 2030.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078