23948sdkhjf

Gang i godset på hurtigfærger

Prissænkning fik lastbilerne til at strømme til Molslinjens færger.

Corona fik politikerne til at bede danskerne om at blive hjemme i 2020 – så det gjorde de. Det gav plads på vogndækkene på Molslinjens hurtigfærger på Kattegat, hvor der var færre personbiler end normalt. Til gengæld var fragten ikke så påvirket af corona.

- Der skulle nærmest endnu flere varer frem og tilbage mellem landsdelene, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard. Han valgte helt enkelt at sætte priserne på lastbiler ned. Priserne blev mellem 33 og 45 procent billigere i foråret 2020.

Siden er priserne holdt i ro, og det kan ses på Molslinjens overførselstal for hele 2021, hvor antallet af overførte lastbiler er steget fra 6.028 i 2020 til 10.429 i 2021. En stigning på 73 procent.

- Det er klart, at vi med reducerede priser ikke kan holde den samme indtjening, men den øgede fragtmængde har været med til at hjælpe os gennem perioder med mindre privat trafik, siger Jesper Skovgaard.

Det er mest den lette fragt, som finder vej over Kattegat, da færgerne har et maksimum på 40 ton for den enkelte lastbil. Lastbilerne passer godt ind i privattrafikken, hvor de fyldte færger oftest findes omkring weekender, mens lastbilerne typisk rejser i hverdagene.

- Vi er i konkurrence med broen over Storebælt her. Staten har af flere omgange valgt at sænke priserne – og så følger vi med, siger Jesper Skovgaard.

Det koster omkring 1.200 kroner plus moms at få en lastbil med på en af Molslinjens hurtigfærger på Kattegat. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094