23948sdkhjf

Kontrol i Aarhus viste masser af overtrædelser

Bøde på 35.000 kr. og kørselsforbud var blandt i alt 34 overtrædelser af cabotagereglerne.

Tungvogncenter Nord, der er del af Nordjyllands Politis Færdselsafdeling, foretog 3. - 5. januar målrettet kontrol mod lastbiler og cabotage-transporter.

I alt 34 overtrædelser af cabotagereglerne blev konstateret ved kontrol af 97 lastbiler og tre varebiler. Alle paragrafferne/artiklerne i EU-forordningen blev taget i brug.

Særlig fokus i og omkring Aarhus

- Lige som de tidligere år har vi i starten af januar en målrettet cabotage-kontrol, og denne gang havde vi valgt at lægge vores fokus i og omkring Aarhus. Når vi tager opstilling på for eksempel Aarhus havn, går der ikke lang tid, før det rygtes i branchen via de sociale medier, siger politikommissær Claus Kjær-Pedersen, leder i Færdselsafdelingens Tungvogncenter Nord.

- Vi oplever derfor, at der er enkelte vognmænd/chauffører, der forsøger at finde alternative ruter eller alternative metoder til at komme af med godset. Det kan være omkobling på rastepladser uden for Aarhus. Derfor er det også vigtigt for os at have kombinationen af en stationær kontrolplads og kørende patruljer.

Bøde på 35.000 kr. og kørselsforbud

En vognmandsvirksomhed havde eksempelvis ikke sørget for, at en chauffør, der er tredjelandsstatsborger, havde fået udstedt den fornødne førerattest. Det er en bøde i den høje ende. 35.000 kr. koster sådan en forseelse – samt kørselsforbud for den pågældende chauffør.

Andre overtrædelser indebærer blandt andet manglende firmanavn, fejl/mangler på køretøjerne og manglende betaling af vejbenyttelsesafgift.

- Vi er opmærksomme på, at mange lastbiler har holdt stille i juledagene, ofte i Danmark, og chaufførerne har været hjemme på juleferie i for eksempel Rumænien, Polen og de baltiske lande. Overraskende mange lastbiler med chauffører fra Fjernøsten havde ikke holdt stille, men havde kørt i juledagene, udtaler Claus Kjær-Pedersen.

Grundig tjek af cabotage-transporter

Reglerne siger, at cabotage-transporter kan udføres inden for tre eller syv dage efter en afsluttet international transport, alt efter om der er befordret gods til Danmark, eller om der er tale om en transport til Danmark uden gods.

Og disse regler bliver grundigt tjekket efter ifølge Claus Kjær-Pedersen:

- Det var der nogle stykker, der ikke var opmærksomme på. Ligesom at der var nogle vognmænd, der havde udført flere end de tre tilladte cabotage-transporter i tilslutning til en international indgående transport.

Udfordringer med danske nummerplader

Der var desuden et par udenlandske transportvirksomheder, der har lejet lastbiler i Danmark, hvorefter de udfører cabotage-transport med lastbiler indregistreret på danske nummerplader.

- Det giver lidt udfordringer, da vi tidligere har været vant til, at når man snakker cabotage-transport, er det foretaget med udenlandsk registrerede lastbiler. Enkelte overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne og tachograf-forordningen var der også, men det er klart, at når lastbilerne har holdt stille og chaufførerne har været på juleferie, og vi som kontrolmyndighed kigger 28 dage tilbage, så er mange af dagene fri/hviledage. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125