23948sdkhjf

ITD hilser anbefaling af større lastvogne velkommen

Ny analyse viser store klimagevinster ved længere og tungere lastbiler.

En ny analyse, som følger op på den politiske aftale om Grøn Omstilling af Vejtransporten, peger på, at det både er en gevinst for samfundet og klimaet, hvis vognmændene får lov at køre med længere og tungere køretøjer. ITD har bidraget med en række centrale forslag i analysen, der kan reducere lastbilernes CO2-aftryk og effektivisere transporterhvervet.

I aftalen om Grøn Omstilling af Vejtransporten (Reg., RV, SF og EL) fra 2020 blev det aftalt at analysere mulighederne for optimering af den såkaldte vægt- og dimensionsregulering i Danmark. Det er reglerne for hvor meget lastbiler må veje og hvor lange de må være.

Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen står bag COWI-analysen, og konklusionen er klar. Øgede grænser for vægt og længde vil få flere klimavenlige lastbiler på vejene ligesom diesellastbiler også vil reducere deres CO2 aftryk, hvis de får lov at køre med større last, end de må i dag.

Og det glæder ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som har bidraget med flere af analysens tiltag.

- Vi synes analysen viser meget positive resultater, og vi er tilfredse med at ITD’s forslag om bl.a. at hæve totalvægt og længden for klimavenlige lastbiler samt en tiltrængt vægtforøgelse af de fire- og femakslede lastbiler er taget med. Derudover er det også positivt, at man har været inde og kigge på længden af vogntog med kranopbygning, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD, der dog også gerne havde set en generel forøgelse af totalvægten i analysen.

Brug for ændringer

Mange af analysens tiltag er rettet mod klimavenlige køretøjer, både el-lastbiler og lastbiler der kører med andre alternativer til diesel. De nye teknologier kræver ofte mere plads på lastbilen, så der er brug for ændringerne.

Derfor giver det rigtig god mening, at en optimering af vægt- og dimensionsbestemmelserne særligt fokuserer på fremtidens teknologier, lyder meldingen fra ITD.

- Vi får slet og ret ikke en grøn omstilling, hvis vognmændene både skal betale en merpris for lastbilerne og samtidig mister nyttelast fordi, at eksempelvis batterierne vejer for meget. Det var også et af vores budskaber allerede for halvandet år siden, da vi var til foretræde i Folketingets Transportudvalg, sige Lasse Kristoffersen.

Forventningen er, at vægt- og dimensionsreguleringen skal under politisk behandling i løbet af 2022. Her vil ITD arbejde for, at politikerne lægger vægt på, at samtlige tiltag ifølge analysen er samfundsøkonomisk rentable og derfor også uden videre bør indføres, hvis man regner med en høj CO2-pris.

- Når man ser på udmeldingerne fra regeringen herhjemme og klimapakken i EU på transportområdet, så er der ingen tvivl om, at prisen for at udlede drivhusgasser stiger ganske betragteligt de kommende år. Derfor er det helt afgørende at gøre branchen så effektiv og fleksibel som overhovedet muligt. Det er en lavthængende frugt, der er klar til at blive plukket af en ivrig branche, siger Lasse Kristoffersen.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112