Grønt lys til udviklingen af fremtidens CPH
Med den politiske aftale om rammerne for udviklingen af Københavns Lufthavn (CPH) har regeringen og et flertal i Folketinget sikret, at lufthavnen kan fortsætte udviklingen som en moderne, fremtidssikret og effektiv lufthavn.
Det skriver CPH i en skriftlig meddelelse.
- Den politiske aftale er helt afgørende for den videre udvikling af en effektiv og bæredygtig lufthavn, der kan tilbyde moderne rammer for flyselskaber og passagerer, siger administrerende direktør Thomas Woldbye.
- Med Københavns Lufthavn har Danmark en international lufthavn, som tilbyder erhvervslivet og rejsende tilgængelighed til resten af verden - langt ud over, hvad indbyggertallet i vores region tilsiger. Det kan kun lade sig gøre, fordi CPH er en internationalt attraktiv og konkurrencedygtig lufthavn. Den position skal vi fastholde, og det giver en ny udbygningslov mulighed for. Derfor er vi meget glade for den politiske aftale, som regeringen og flere af Folketingets partier nu har indgået.
For de rejsende betyder planen, at man også i fremtiden vil opleve et samlet og overskueligt terminalområde, tæt på offentlig transport. Og for flyselskaberne betyder det, at der for eksempel skabes plads til at udvikle standpladser til både nutidens og fremtidens mere brændstofvenlige og støjsvage flytyper, lyder det fra lufthavnen.
- Selvom coronapandemien har udløst den værste krise i lufthavnens historie, så tror vi stadig på en god og bæredygtig fremtid for CPH og for dansk luftfart. Men det kommer ikke af sig selv. I CPH skal vi arbejde hårdt for at fastholde positionen som Nordeuropas vigtigste hub for flytrafik – til gavn for både de rejsende, erhvervslivet og dansk økonomi, siger Thomas Woldbye.
Direktøren adresserer også de politiske ambitioner om at forsyne fremtidens fly med grønne brændstoffer.
- Vi er som andre i transportbranchen forpligtiget til at levere en bæredygtig mobilitet. Vores plan er at levere en emissionsfri drift af lufthavn i 2030, hvilket den politiske aftale understøtter, men vi skal have hele luftfarten med. For branchen er det derfor afgørende, at vi snarest muligt får et politisk mandat til at opkræve et passagerbidrag til at finansiere de grønne brændstoffer, der vil blive dyrere, siger Thomas Woldbye. /anga.