23948sdkhjf

- Foruroligende lang ventetid på køreprøver

ATL, DI Transport og 3F i fælles opråb til Færdselsstyrelsen.

Et betydeligt antal elever på chaufføruddannelsen må vente utilfredsstillende lang tid på at få et kørekort, mener ATL, DI Transport og 3F. De tre organisationer kommer med et opråb til Færdselsstyrelsen, der 1. oktober overtog ansvaret for køreprøverne.

Den lange ventetid rammer især elever, som ikke har en helt ren helbredsattest. De kan have brug for en ekstra helbredsundersøgelse, eller de skal sende dokumentation for, at de er raske, før de får lov til at gå til køreprøve.

Hvis en kommende chauffør havner i den gruppe, går der som regel over 100 dage - eller mindst tre en halv måned - før han eller hun kan komme til køreprøve, viser en rundspørge til AMU-centre og EUD-skoler, som TUR – Transporterhvervets Uddannelser har foretaget.

- Det er utilfredsstillende, at kommende lastbilchauffører skal vente i månedsvis på at komme til køreprøve. Og det er endnu værre, at ventetiderne tilsyneladende bliver længere og længere. Hverken virksomheder eller elever er tjent med situationen. Derfor har vi skrevet til Færdselsstyrelsen og bedt dem om at prioritere området, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

På nogle uddannelsessteder er det fem procent af eleverne, som skal levere supplerende helbredsoplysninger – på andre skoler er det helt op til 40 procent. Tallene er et øjebliksbillede af situationen i uge 47, hvor TUR gennemførte undersøgelsen.

Ventetiden kan nemt blive længere end de tre en halv måned. Hvis eleven dumper enten den teoretiske eller praktiske prøve, er der en fornyet ventetid på mellem 7 og 60 dage.

- For en ung mand eller kvinde, som vil ud og arbejde som chauffør, er der tale om et urimelig lang ventetid. I et digitaliseret samfund, hvor myndighederne hurtigt kan udveksle oplysninger, bør det kunne gøres bedre. Vi risikerer, at eleverne springer fra uddannelsen og at branchen går glip af værdifuld arbejdskraft, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

De tre organisationer er opmærksomme på, at det kun er to en halv måned siden, at Færdselsstyrelsen fik ansvar for området. Styrelsen har langt hen ad vejen arvet de lange ventetider fra politiet, men situationen er ikke blevet bedre på seneste – kun værre.

- Vi er i en akut situation, som myndighederne bør sætte alt ind på at løse. Virksomhederne har store udfordringer med at skaffe kvalificerede medarbejdere, og de har ikke brug for at kommende medarbejdere bliver forsinkede på grund af et uhensigtsmæssigt bureaukrati, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14