Danmark skal være europæisk centrum for CO2-lagring
Danmark står på kanten af et CO2-eventyr med udmeldingen om, at vi skal være CO2-hub for Europa. Flere medlemmer af Danske Rederier er klar til at bidrage til det grønne eventyr ved at fragte CO2 og lagre det i omdannede olie/gasfelter.
Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
Nordsøen kan stå overfor en slags omvendt energieventyr i de kommende år. For i stedet for at hive olie- og gas op fra undergrunden, skal undergrunden fyldes med CO2 fra både danske og udenlandske kilder.
Det er en af ambitionerne i en ny politisk aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale, Enhedslisten, Konservative, Alternativet og Liberal Alliance. Aftalen er en køreplan for fangst, transport og lagring af CO2, og en af ambitionerne er blandt andet at gøre Danmark til europæisk hub for lagring af CO2.
- Vi er godt tilfredse med, at vi nu tager endnu et skridt på vejen mod at få indfanget, fragtet og lagret CO2 i undergrunden. Vi har medlemmer som står klar til at sejle den indfangede CO2 til lagrene, og medlemmer som allerede arbejder på at omstille udtjente felter til fremtidige CO2-lagre, siger Jacob K. Clasen, viceadm. direktør i Danske Rederier.
Nødvendige fremtidsudsigter
I Danske Rederier har man efterspurgt en egentlig strategi for CCS, da rederier og virksomheder som Ineos og Total, der ejer oliefelter, står foran nogle meget store investeringer, når de bidrager til CO2-eventyret. Og rederiet Dan-Unity er klar til at bestille CO2-skibe.
- Skibe er dyre og tager lang tid at bygge. Derfor er man som rederi nødt til at have noget at sigte efter, når man lægger nye ordrer hos værfterne. Jeg ved, at der er velvilje til at bestille helt nye skibe indrettet til fragt af CO2, men det kræver, at fremtidsudsigterne er kendte, og med aftalen i dag, er de blevet lidt klarere, siger Jacob K. Clasen.
Dansk Metal har i en analyse fra oktober vist, at mere end 2500 af arbejdspladserne inden for olie/gasindustrien kan bevares, hvis Danmark omdanner tomme olie- og gasfelter til at lagre CO2. I tillæg vil mere end 500 arbejdspladser blive skabt indenfor skibstransport af CO2. På den måde vil man som minimum fastholde den beskæftigelse, der er i dag i olie/gas.
Skibe bliver afgørende
En stor del af pengene, som er afsat i forbindelse med aftalen, går til selve CO2-fangsten, som sker ved kilden typisk i industri eller på energiforsyninger. Men det er også aftalt at se på alle led i CCS-værdikæden herunder transport og lagring.
Her vil man se på infrastrukturen i en type klyngesamarbejder i København, Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Fredericia, Odense og evt. andre større byer.
- Fælles for alle disse byer er, at de har en havn, og det betyder, at det potentielt er muligt at transportere CO2 med skib direkte fra klyngerne. Det er meget tidligt at spå om infrastrukturen på dette område, men skibene vil være en afgørende brik i at fragte større mængder CO2 til lagringsstederne, siger Jacob K. Clasen.
I sidste uge blev det offentliggjort, at de to CO2-lagringsprojekter ’Project Greensand’, med INEOS Oil & Gas Danmark som hovedansøgere og projektet ’Bifrost’ med TotalEnergies som hovedansøger får tildelt henholdsvis 197 mio. kroner og 75 mio. kroner i tilskud.
Projektet Bifrost har meldt ind, at der potentielt fra 2027 kan lagres 3 mio. ton pr. år CO2, og Greensand har meldt ind, at der potentielt fra 2025 kan lagres op til 1,5 mio. ton CO2 pr. år. /Smir