Tankvogne skifter til HVO-brændstof
Efter lanceringen af biobrændstoffet HVO til erhvervskunder tidligere på året kører energiselskabet DCC Energis egne tankvogne i Aarhus, København, Odense og Aalborg nu også primært på det biobaserede brændstof. Dermed dækker HVO nu cirka 10 procent af det samlede brændstofforbrug på DCC Energis mere end 80 tankvogne. Det resterende forbrug er dækket af naturgasbaseret GTL-brændstof.
HVO-brændstof er lavet af biomasse som f.eks. brugt madolie og slagteriaffald og har op til 90 pct. lavere CO2-aftryk end almindelig diesel.
Ligesom med GTL-brændstof, som DCC Energi har solgt siden 2016, er HVO100 Bio et relevant og interessant brændstofalternativ i en tid, hvor mange virksomheder skruer op for miljø- og klimainitiativerne, forklarer Christian Heise, administrerende direktør i DCC Energi:
- Vi står midt i en stor transition mod nye, mere bæredygtige energiformer. Det er et vigtigt og nødvendigt skifte, og vi ønsker at være en aktiv medspiller på udviklingen i det danske marked. I en overgangsperiode har rigtig mange virksomheder dog stadig brug for brændstof til deres traditionelle biler, varevogne, lastbiler, mv. Derfor er der stor interesse i markedet for biobaserede brændstoffer, der har et lavere miljø- og klimaaftryk. Det er et marked, som vi gerne vil være med til at udvikle yderligere. I den forbindelse er det et naturligt skridt, at vi også gradvist indfaser HVO100 Bio i vores egen flåde, siger han.
Ud over at sænke det brændstofrelaterede CO2-aftryk fra tankvognene udleder HVO - ligesom GTL-brændstof - også færre partikler til lokalmiljøet end almindelig diesel. Og med skiftet til HVO på tankvognene i landets fire største byer kan DCC Energi fremover trække direkte på egne erfaringer i dialogen med kunderne.
- Vi vil gerne vise, at der findes gode brændstofalternativer, der uden videre kan tages i brug på vejen mod en omstilling til helt grønne energiformer. Både HVO og GTL hører til kategorien af paraffinske brændstoffer, der brænder renere end diesel og virker i alle dieselmotorer. HVO med den direkte fordel, at brændstoffets CO2-aftryk er markant lavere, fordi det er lavet på affaldsbiomasse, siger Christian Heise. /anga.