Store transportorganisationer advarer
Regeringschefers forhastede reaktioner på Omicron-varianten sætter ikke bare transportarbejdere for øget risiko. De risikerer også, at underminere de globale forsyningskæder.
Sådan lyder advarslen fra en lang række internationale transportorganisationer og fagforeninger, der repræsenterer interresser til lands, til vands og i luften.
Transportarbejdere, der arbejder på tværs af landegrænser, herunder søfarende, flybesætninger og chauffører, skal kunne fortsætte med at udføre deres arbejde og krydse grænser uden alt for restriktive rejseregler for at holde allerede skrantende forsyningskæder i bevægelse.
Det er baggruden for, at IATA (International Air Transport Association), ICS (International Chamber of Shipping), IRU (International Road Transport Union) og ITF (International Transport Workers' Federation), i fællesskab nu opfordrer Verdens regeringer til ikke at genindføre nye grænserestriktioner, der yderligere begrænser friheden til bevægelse af internationale transportarbejdere og lære af de sidste to års erfaringer.
56 lande har strammet
Kun en uge efter Verdenssundhedsorganisationen (WHO) identificerede den nye Omicron-virusvariant af COVID-19 som en "variant af bekymring", har mindst 56 lande genindført forskellige grader af rejserestriktioner.
De fire internationale transportorganisationer, som samlet repræsenterer mere end 20 billioner dollars i verdenshandelen årligt og 65 millioner globale transportarbejdere på tværs af forsyningskæden, kræver i et åbent brev, at regeringerne verden over holder op med at indføre forhastede og fragmenterede rejserestriktioner.
Koordineret handling
Nu er tiden inde til, at statsoverhoveder lytter til repræsentanterne for de internationale interesseorganisationer – både arbejdsgivere og arbejdstagere – og udviser beslutsom og koordineret handlekraft, som sikrer at hindringerne i forsyningskæderne bliver mindsket, og giver reel støtte til en udmattet global transportarbejdsstyrke i denne travle højtidssæson.