Frygten for Omnicron rammer besætningsskifter
Efter snart to år med Covid-19 pandemiens hærgen kunne Transport Tidende forleden berette, at antallet af søfarende, der ikke har kunne af- eller påmønstre til aftalt tid, var det laveste i et halvt år.
Men ny har den nye – og formentlig mere smitsomme – Omnicron-virusvariant på få dage trukket tæppet væk under mange af de forbedringer, der var opnået for besætningsskifter.
Det skyldes, at regeringer verden over har travlt med at indføre ny rejserestriktioner for at bremse udbredelsen af Omnicron. Måske lidt for travlt.
Det har ifølge Splash247 ført til kaos for besætningsskifter flere steder.
De nye rejserestriktioner har ramte en lang række knudepunkter verden over.
Singapore – der en af verdens travleste knudepunkter, når det gælder besætningsskifter – har lukket for skibe, der kommer fra Afrika.
Højrisikolande
I Hongkong er der nu 44 lande, der sat på listen over højrisikolande. Sidstnævnte betyder i praksis at skibe som har anløbet havne i de pågældende lande inden for 21 dage eller mindre, når de ankommer til Hongkong, ikke kan få lov til at gennemføre besætningsskifte.
Antallet af søfarende, der er tvunget til at blive ombord på de skibe, hvor de arbejdere, længere end deres kontrakt løber, er som nævnt faldet markant i de sidste seks måneder.
- Spredningen af den nye omicron-variant kan føre til disse positive tendenser for besætningsskifter vender og udvikler sig negativt. Det er vigtigt, at myndighederne behandler søfarende som nøglearbejdere og fortsætter med at tillade besætningsskifte, når de rette sundhedsprotokoller respekteres, udtaler Kasper Søgaard, adm. direktør og leder for institutionel strategi og udvikling i non-profit organisationen Global Maritime Forum.
Global Maritime Forum følger udviklingen i besætningsskiftekrisen tæt og udgiver hvert måned en opgørelse over antallet af søfarende, der ikke kan komme hjem til familien til planlagt tid. /Smir