Ny LNG-færge til Brittany Ferries
Brittany Ferries nye færge Salamanca, det andet af fem skibe i E-Flexer-klassen bestilt af Stena RoRo til Brittany Ferries, blev leveret den 30. november.
Skibet er den sjette E-Flexer af tolv bestilt fra det kinesiske værft CMI Jinling (Weihai). Salamanca vil blive chartret af Brittany Ferries på lang sigt og er specielt tilpasset det franske færgeselskabs behov.
Dual fuel
Konstruktionen af E-Flexerne er baseret på et design udviklet med henblik på fleksibilitet, og hvert fartøj er skræddersyet til kundernes behov. Salamancae er bygget med LNG dual fuel-motorer og er det første skib i E-Flexer-serien med gasmotorer. Interiøret er designet af Richard Nilsson hos Figura Architects. Designet af de offentlige rum og farveskemaet osv. er designet individuelt mellem alle Brittany Ferries E-Flexers.
- Salamancae er speciel, fordi hun er den første i E-Flexer-serien, der bliver leveret med LNG-drivlinje, siger Per Westling, CEO for Stena RoRo.
- Designet er blevet tilpasset til Brittany Ferries' særlige krav, og værftet har endnu en gang været i stand til at levere efter tidsplanen på trods af den igangværende pandemi."
Flådefornyelse
- Flådefornyelse er nøglen til vores forretningsstrategi, sagde Christophe Mathieu, CEO for Brittany Ferries.
- Det er en af søjlerne, der vil drive vores bedring fra Covid-krisen og levere endnu en succes i 50 år for Brittany Ferries. Så det er med taknemmelighed, at vi takker vores partnere hos Stena RoRo og alle involverede i hendes byggeri. Fra kunder og leverandører til den franske besætning, der vil sejle med hende, vi ser alle frem til at byde Salamanca velkommen til Brittany Ferries-familien foran søsterskibet Santoña et år senere.
Stena RoRo har en aftale med Brittany Ferries om langtidsbefragtning af yderligere tre skibe i Stena E-Flexer-serien. Alle vil blive drevet af LNG og vil blive leveret i 2023-2025.
Om Salamanca
Længde: 214,5
Dybgang: 6,4 m
Bredde: 27,8 m
Kapacitet: 2723 lanemeters, 1.100 personer (passagerer og besætning)