23948sdkhjf

Første tyske spadestik til Femern Bælt-forbindelsen

Transportminister Benny Engelbrecht og transportministeren i Slesvig-Holsten tog første spadestik på tysk side.

Det første tyske spadestik til Femern Bælt-forbindelsen er nu taget – næsten et år efter det første danske spadestik – der dog var en virtuelle affære på grind af Covid-19 restriktioner.

Transportminister Benny Engelbrecht (S)var rejst til Puttgarden, hvor han sammen med Dr. Bernd Buchholz, der blandt andet er minister for transport i delstaten Schleswig-Holstein, tog det første spadestik på tysk grund til det enorme – men også omstridte - anlægsprojekt.

- Femern Bælt-forbindelsen er et utrolig vigtigt anlægsprojekt for både Danmark og Tyskland, ja for hele Europa. Det er en milepæl i den efterhånden mangeårige historie om Femern Bælt-forbindelsen, og jeg er glad for, at vi i dag har sat spaden i jorden i Puttgarden, så vi nu arbejder på begge sider mod det fælles mål, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Højhastighedsforbindelse

Dr. Bernd Buchholz, der er minister for økonomi, transport, beskæftigelse, teknologi og turisme i Slesvig-Holsten, har også set frem til i dag.

- Den nye højhastighedsforbindelse vil ikke kun bringe København tættere på Hamborg, men også Lübeck tættere på Fehmern. Det vil fremover kun tage 49 minutter at komme fra Burg til arbejdspladsen eller uddannelsesstedet i hansebyen, siger Dr. Bernd Buchholz.

- Med den betydelige tidsreduktion inden for både international og regional transport vil salgsmarkederne vokse betydeligt. Modelberegninger har vist, at der kan forventes en vækst i beskæftigelsen i regionen Ostholstein på 600 til 1.110 arbejdspladser som følge af den forbedrede trafikinfrastruktur, fortsætter Dr. Bernd Buchholz.

Femern Bælt-forbindelsen forventes at stå færdig i 2029.   /Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172