Stockholms havne tester soldrevet sømærke
Et unik solcelledrevet "smart" sømærke bliver nu testet indsejlingen til Stockholms havne.
Som en del af Intelligent Sea EU-projektet tester Ports of Stockholm smarte navigationsmarkører, blandt andet for at forbedre effektiviteten af service og vedligeholdelse. Navigationsmarkørerne vil være mere bæredygtige og også modstå svære iskolde vejrforhold.
I løbet af efteråret blev en ny solcelledrevet smart bøje introduceret i Stockholm fairway. Dette er den femte smarte navigationsmarkør i en serie, og den sidste, der er testet af Stockholms Havne som en del af Intelligent Sea EU-projektet. Det finske firma Arctia-Meritaito driver projektet sammen med Stockholms Havne og Nådendals Havn som projektpartnere.
Arctia-Meritaito har udviklet fairway bøjen, og lignende bøjer er tidligere blevet installeret i Stockholm Norvik Port. Forskellen er, at bøjen i Stockholms sejlrende er blevet udstyret med solceller til opladning af bøjens batterier.
- Vi håber, at solcellerne i kombination med, at bøjen er fjernstyret ved hjælp af 4G, vil effektivisere service og vedligeholdelse. Vi håber også på en kold, hård vinter for at teste bøjen under hårde vejrforhold, siger Fredrik Lindstål, bestyrelsesformand i Stockholms Havne.
Sammen med sin tvilling ved Nådendal Havn er bøjen i øjeblikket unik. Dens konstruktion og teknologi er designet til at modstå hårde vejrforhold. Solcellerne er integreret i bøjen, og batterierne er specielt konstrueret til at være modstandsdygtige over for iskolde vintre.
De genopladelige batterier er mere bæredygtige, med en driftslevetid på mellem 7-10 år, sammenlignet med den nuværende normale levetid på et år. Batterierne skal derfor udskiftes meget sjældnere. Bøjen er udstyret til fjernovervågning af dens batterier, solpanel, lyssignal og position. Det gør både service og vedligeholdelse mere effektiv, da antallet af gange et servicefartøj skal sendes ud er færre, hvilket også reducerer emissionerne. /Smir