23948sdkhjf

Chaufførmangel bremser vognmænd

ATL: Lastbiler holder stille, fordi der ikke er chauffører.

Halvdelen af alle vognmænd har rekrutteret forgæves efter chauffører inden for de seneste tre måneder. Konsekvensen er, at lastbiler står stille eller bliver solgt fra, at investeringer bliver udskudt, og at kunder bliver afvist i døren.

Det skriver arbejdsgiverforeningen ATL på baggrund af en medlemsundersøgelse, som ATL har foretaget.

122 vognmænd har svaret på ATL’s undersøgelse, af dem har 60 rekrutteret forgæves efter chauffører inden for de seneste tre måneder.

Den ene er Henrik Olsen fra Peder Olsen & Søn i Odense – en del af Danske Fragtmænd. Virksomheden har omkring 120 ansatte og mangler lige nu 10-15 chauffører.

- Det er meget vanskeligt at finde kvalificerede chauffører. Der er ganske enkelt ingen ledige,

konstaterer Henrik Olsen.

Virksomheden har derfor taget konsekvensen og afhændet lastvogne uden at anskaffe afløsere. Dertil kommer flere lastvogne, der står stille.

Nej til ordrer

Vognmanden fra Odense står langt fra alene med sine udfordringer. 31 vognmænd svarer i ATL’s undersøgelse, at de har måttet sige nej til ordrer. 38 vognmænd har ladet en eller flere lastbiler, som godt kunne være brugt, stå stille.

Direktør i ATL Lars William Wesch kalder undersøgelsens resultat for stærkt bekymrende.

- Det er alvorligt for den enkelte vognmand, som taber omsætning og kunder. Og for samfundet har det den kedelige konsekvens, at vi ikke får nok ud af det økonomiske opsving. Vi misser en mulighed for at skabe vækst og skaffe penge til velfærd, siger Lars William Wesch.

Sikrer fødekæden

Peder Olsen & Søn har altid gjort en stor indsats for at sikre fødekæden af nye chauffører til branchen. Lige nu er der 16 chaufførlærlinge på virksomheden. Med otte kvinder blandt chaufførerne, er det en af de vognmænd i Danmark, som har ansat flest kvindelige chauffører. Endelig har virksomheden tæt kontakt til den tekniske skole og jobcentret i Odense.

- Vi prøver at bygge folk op, så vi på et tidspunkt kan få dem ind på virksomheden, og vi har altid uddannet mange unge. Det er vores pligt,

siger Henrik Olsen.

80 procent venter vækst

Trods chaufførmanglen venter fire ud af fem af ATL’s medlemsvirksomheder uændret eller øget omsætning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078