Pæn fremgang hos terminaloperatør
Hamburger Hafen und Logistik AG's (HHLA) omsætning og indtjening udviklede sig stærkt i årets første ni måneder. En midlertidig stigning i lagerafgifterne som følge af længere containeropholdstid på HHLA’s terminaler i Hamborg havde en særlig positiv effekt. Dette var forårsaget af de igangværende forstyrrelser i globale forsyningskæder.
Derudover nød HHLA godt af stærk vækst i containertransportvolumener. På denne baggrund steg koncernens driftsresultat (EBIT) med 51,3 procent til 162,1 mio. euro. Trods et mindre fald i omsætningen øgede underkoncernen Real Estate sit driftsresultat en smule. Samlet set steg HHLA-koncernens omsætning med 12,4 procent til 1.078,9 mio. euro mod 959,9 mio. euro i samme periode sidste år.
Angela Titzrath, bestyrelsesformand i HHLA:
- De igangværende, til tider massive, skibsforsinkelser udgør store udfordringer for vores drift. Ikke desto mindre er vi bevidste om vores ansvar som serviceudbyder for Tyskland som en industrialiseret nation. Vi arbejder derfor 24/7 på vores faciliteter med både udstyr og personale, der opererer med høj kapacitet for at sikre, at virksomheder og forbrugere modtager deres varer på trods af alle forstyrrelser i den globale produktion og forsyningskæder. Vi opererer ud fra, at vanskelighederne vil fortsætte ind i 2022. På grund af den igangværende coronaviruspandemi og vejrrelaterede effekter er det ikke muligt at give en præcis prognose for, hvornår forsyningskæderne vender tilbage til normalen, siger hun.
I forretningssegmentet Port Logistics registreredes i perioden en stigning på 12,8 procent i omsætningen. EBIT steg 56,7 procent og EBIT-marginen forbedredes med 4 procentpoints til 14,3 procent.
I containersegmentet steg gennemløbsvolumen på HHLA’s containerterminaler en smule med 1,6 procent til 5.165.000 standardcontainere (TEU) mod 5.086.000 samme periode sidste år. Med 4.712.000 TEU var gennemløbsvolumen på de tre Hamburg-containerterminaler steget 1,3 procent i forhold til samme periode sidste år.
Gennemløbsvolumen på de internationale containerterminaler i Odessa og Tallinn steg med 4,8 procent til 453.000 TEU.
I det intermodale segment steg containertransporten med 11,1 procent til 1.254.000 TEU. Jernbanetransporten steg med pæne 14 procent til 1.021.000 TEU. /anga.